Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Utredningen om dödsolyckan med traktor nedlagd

Publicerat torsdag 24 november 2016 kl 05.10
Tekniska undersökningen gav inget tydligt besked
(2:01 min)
Traktorolyckan i Ganthem
Bild ur förundersökningen. Foto: Polisen.

Den tekniska undersökningen av olycks-ekipaget visar på slitage, men åklagaren kan inte bevisa brott. Utredningen efter dödsolyckan är nedlagd.

Olyckan har utretts som ett misstänkt arbetsmiljöbrott, men utredningen har lagts ned. Åklagaren anser att det inte går att bevisa att någon gjort sig skyldig till brott.

Slutsatsen i den tekniska undersökningen är att det inte med säkerhet går att fastställa hur olika faktorer påverkat eller bidragit till olyckan.

Traktorn och de båda släpen undersöktes efter dödsolyckan för att det skulle klargöras om ekipaget hade något tekniskt fel som kan ha bidragit till olyckan. Men utredningen kastar inte riktigt ljus över det som hände, fast det finns noteringar om slitage som kan ha spelat roll.

Vid undersökningen framkom att kopplingsanordningen (hitchkroken) på traktorn är sliten. Det anses inte vara något som bidragit till olyckan, men kan vara en anledning till att släpet lossnat från traktorn vid olyckstillfället.

Det var i början av september som den svåra traktorolyckan skedde i Ganthem. Av någon orsak, som alltså inte gått att få full klarhet i, blir hela det långa ekipaget som en fällkniv, vagnarna kör förbi traktorn som välter och de åker in i skogen.

Föraren upptäcker att passageraren ligger bakom traktorn livlös.

I Polisens förhör har traktorföraren berättat att "det gick tungt" .

Det hade de pratat om där i traktorhytten, i en lätt uppförsbacke. I de båda släpen hade de cirka 33 ton med lådor och potatis. Just den här dagen var inte föraren ensam i hytten, för en säsongsanställd medarbetare följde med i traktorn istället för att ta bil. Han skulle hjälpa till att lasta om och åkte i hytten sittande på en medåkarstol snett vänster om förarstolen. Det finns inga säkerhetsbälten i den här årsmodellen traktor.

När traktorn och första släpet är på väg nedför det där krönet till den lätt sluttande backen rister det till i traktorn och något händer, har föraren uppgett. Det blev som en stöt och det vobblade till och den första vagnen kastade till. Föraren släpper gasen. Det kommer ett kast till och det är när ekipaget bromsas som det blir en "fällkniv". Vagnarna lossnade och fortsatte förbi traktorn en bra bit in i skogen.

En tanke som Polisen fick höra i förhör om olyckan är att traktorn blev strömlös. Kanske har kontakten släppt? Och den tekniska undersökningen visar att kontaktytorna på elanslutningen till manövreringen av hydrauliken på det första släpet i traktorhytten är glapp och oxiderad.

"Av vibrationer eller fysisk kontakt kan det innebära avbrott och resultera i att första axeln på fordonet sänks ned samtidigt som tredje axelns låsning släpper och denna blir då medstyrande och kan påverka ekipagets stabilitet", står det i den tekniska undersökningen.

Fordonet har omfattande skador och flera av dem anses ha uppkommit i samband med olyckan.

Den totala längden på hela ekipaget uppmättes till drygt 28 meter - det konstateras överstiga den tillåtna maximala längden på väg; 24 meter.

Men Polisens utredare saknar uppgifter om exakt vikt och lastens fördelning på släpen och det aktuella trycket på kopplingsanordningen vid olyckstillfället. Så det finns inget svar på hur släpets längd, en sliten kopplingsanordning och en glappig elanslutning eventuellt inverkat vid olyckstillfället.

Kammaråklagaren Bodil Bassman vid den nationella åklagaravdelningen Riksenheten för miljö och arbetsmål har alltså beslutat att inte fullfölja förundersökningen. Olyckan har utretts som ett misstänkt arbetsmiljöbrott, men det går inte att bevisa att någon gjort sig skyldig till brott.

Hennes motivering är: "Det går inte att bevisa de objektiva förutsättningarna för att förfarandet skall vara brottsligt".

I Polisens förhör har det framkommit att chef och anställda ofta pratar om säkerhet; hur de ska lasta och lossa och att fordonen är kontrollerade, att alla lampor och blinkers fungerar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".