Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera bilar skadade av ny refug i Visby

Publicerat onsdag 21 december 2016 kl 05.00
Pernilla Svensson: Jag är ledsen, bilen blev förstörd
(1:43 min)
Pernilla Svenssons punkterade bil.
1 av 5
Pernilla Svenssons punkterade bil. Foto: Pernilla Svensson
Refug på Stenkumlaväg Visby
2 av 5
Refugen som den såg ut - omarkerad. Foto: Pernilla Svensson
Refug på Stenkumlaväg Visby
3 av 5
Foto: Pernilla Svensson
Refug på Stenkumlaväg Visby
4 av 5
EFter upprepad påkörning sattes tillfälliga skyltar ut. Foto: Pernilla Svensson
Lennart Klintbom, Trafikingenjör vid gupp och refug som efter påkörning fått "pil-skylt".Foto:Katarina Hedström/Sveriges Radio
5 av 5
Lennart Klintbom, Trafikingenjör vid gupp och refug som efter påkörning fått "pil-skylt".Foto:Katarina Hedström/Sveriges Radio

Bilister har kört sönder bilar på en ny refug på Stenkumlaväg i Visby. Regionens kundtjänst har fått ta sura klagomål om refugen.

Den syntes alltså inte i mörkret, där den ligger mitt i vägen på ett övergångsställe, där det också anlagts ett "gupp".

Pernilla Svensson i Eskelhem trasade sönder två däck på refugen och nu vill hon ha skadestånd av regionen.

Hon står i receptionen hos Region Gotland på Visborg tillsammans med sin sambo Lars Jakobsson och ringer upp till någon tjänsteman som kan komma ner och titta på hennes bilder.

Pernilla Svensson fotograferade platsen där hon höll lite för långt till vänster och lyckades köra upp på den nya refugen på Stenkumlaväg. Bilderna visar sönderslitna däck; vänster fram och vänster bak har revats på den vassa refugkanten och bilen står med platta däck på fälgen.

Men det är segt för Pernilla att få någon att komma till receptionen och titta på hennes däck-bilder. Hon vill också visa hur omarkerad refugen var. Som om den inte är klar. Det saknas både "herr Gårman" och körpilar som visar att det är läge att hålla sig till höger om mitten.

Pernilla har också tagit bilder som visar att det efter hennes olycka placerats ut orangea koner på refugen. Det tycker hon styrker att något var fel på refugen när hon körde på den.

-Jag är ledsen, bilen blev ju förstörd, säger hon.

Pernilla har en självrisk på 3 000 kronor och den utgiften vill hon att regionen tar, för den illa markerade refugen som plötsligt dykt upp på Stenkumlaväg.

Hennes bil är fyrhjulsdriven och på verkstaden har de upplyst henne om att det inte duger att bara byta de två trasiga däcken på vänstersidan. Alla hjul måste vara lika använda så hon behöver ersätta två skadade genom att köpa fyra nya; en merkostnad som hennes försäkringsbolag inte har lust att ta.

P4 Gotland har bett trafikingenjör Lennart Klintbom (LK) att bemöta kritiken från Pernilla. 

P4 Gotland frågade varför refugen gjorts; vad var det för fel på trafiklysena?

LK:Signalljusreglerade övergångsställen är inte trafiksäkra när de bara används sporadiskt vid vissa tidpunkter under dygnet. För att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter har dessa övergångsställen byggts om.

P4: Kan det stämma att refugen inte ska vara markerad? 

LK: Det stämmer, refuger som ligger mitt i en dubbelriktad gata behöver inte ha skylt som anger "påbjuden körbana". Det är reglerat i trafikförordningen (1998:1276) 3 kap 13§. "Ett fordon skall passera till höger om en refug eller någon annan anordning placerad i mitten av en körbana med trafik i båda riktningarna." Vår konsult som har ritat dessa övergångsställen har därför inte angett att skylt "påbuden körbana" skall sättas upp i dessa refuger.

P4: Om den inte behöver ha markering , varken ”Herr Gårman" eller pil höger – varför står då de fula konerna där?

LK: Konerna är uppsatta efter att vi fått två anmälningar om att man kört in i refugerna.

P4:  Är den klar? 

LK: Övergångsställen är klara, men eftersom vi fått två anmälningar om att bilister kört in i refugerna har vi valt att göra en tilläggsbeställning på skyltar D2 (påbjuden körbana) trots att dessa skyltar inte enligt ovan krävs på refuger.

Lennart Klintbom förklarar att det här var de första guppen av den här modellen på Gotland, vilket kanske kan förklara att de blivit påkörda. Bilisterna på Gotland är inte så vana vid förändringar i trafiken, svarar Lennart Klintbom.  

"Busskuddarna" är alltså de första på Gotland men är väldigt vanliga i övriga Sverige, enligt Klintbom. De nya övergångställena på Stenkumlaväg har ny belysning före övergångsstället som medför att gående får positiv kontrast och blir därför lättare att upptäcka, säger han.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".