Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Studenter i Visby visade spel på världens största branschmässa GDC

Publicerat fredag 17 mars kl 15.57
Ida Andersson-Junkka: Det är min dröm, jag vill göra spel!
(7:21 min)
Spelet Zombie Crawlers visas på världens största branschmässa för spelutveckling, Game Developers Conference, GDC, i Sanfrancisco.
1 av 4
Spelet Zombie Crawlers styrs med ett rullband som får zombien i spelet att krypa framåt. Foto: Anders Karlsson
Speldesign. Daniel Qvarnemark, Anders Karlsson, Ida Andersson-Junkka och Linda Thern. Foto: Jonas Neuman/Sveriges Radio
2 av 4
Speldesign. Daniel Qvarnemark, Anders Karlsson, Ida Andersson-Junkka och Linda Thern. Foto: Jonas Neuman/Sveriges Radio
Världens största branschmässa för spelutvecklare - GDC i San Francisco. Foto: Ida Andersson-Junkka
3 av 4
Världens största branschmässa för spelutvecklare - GDC i San Francisco. Foto: Ida Andersson-Junkka
Zombie Crawlers har utvecklats av studenter i Visby. Foto: Ida Andersson-Junkka
4 av 4
Zombie Crawlers har utvecklats av studenter i Visby. Foto: Ida Andersson-Junkka

Speldesignstudenter på Gotland hade så bra alternativa lösningar till mus och tangentbord att de fick visa flera av sina spel på spelutvecklarmässa i USA.

Se film som visar spelet Zombie Crawlers

I konkurrens med 120 andra datorspel från hela världen tog sig flera spel från speldesignutbildningen vid Uppsala Universitet Campus Gotland till #GDC, Game Developers Conference - världens största branschmässa för spelutvecklare.

De fick visa spelen i klassen #AltCtrlGDC där det handlar om att styra spel på andra sätt än de traditionella som mus, tangentbord och andra kontroller.

I spelet Cryptogram ska man öppna hemliga dörrar i rum i datorn, genom att välja rätt bok i en verklig bokhylla. Böckerna styr helt enkelt datorn och spelet.

- Vi kom på kontrollen innan spelidén. Det kändes som att ett pussel-spel var en logisk idé att använda den här kontrollen till, säger Daniel Qvarnemark som utvecklat Cryptogram tillsammans med fyra andra studenter.

I spelet Zombie Crawlers är man en zombie som kryper i en korridor full med hinder mot en människa beväpnad med gevär i slutet av korridoren.

- Själva slutklämmen på spelet, då får man äta människan, säger Ida Andersson-Junkka.

Vad har ni för att kontrollera spelet?

- Det är en stor träram med en tygremsa i mitten som fungerar som ett rullband som man drar i för att röra sig framåt, säger Linda Thern som konstruerat kontrollen.

Spelen är inte för hemmabruk, utan är tänkta som "arkadspel" för spelhallar. Med de fysiska kontrollerna flyttar studenterna ut spelet i verkligheten, som alternativ till VR, virtuell verklighet.

- Känslan av att interagera med en stor tung grej istället för att bara knapa på tangentbord. Man kan verkligen förverkliga sina drömar att vara zombie, säger Linda Thern.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".