Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler företag och jobb är målet med öns livsmedelsstrategi

Publicerat lördag 22 april 2017 kl 08.34
Mat- och livsmedelsstrategi för Gotland 2016-2025
(1:24 min)
Durumvete.
Foto: Ulrika Uusitalo-Fernholm/Sveriges Radio

Strategin ska också skapa fler jobb i gränslandet mellan mat och besöksnäring, enligt näringslivsstrateg Karin Farinder på Region Gotland.

I mat- och livsmedelsstrategin för 2016-2025 som Region Gotland och länsstyrelsen i Gotlands län tagit fram pekas två utvecklingsområden ut - samverkan och hållbar utveckling.

Samverkan ser berörda producenter, förädlare, butiker och restauranger som det allra viktigaste enligt Karin Farinder.

Hållbar utveckling är också ett utvecklingsområde, och då handlar det om hållbarhet på flera olika sätt, enligt Karin Farinder.

Nysatsningar i livsmedelsbranschen siktar på en nationell och internationell marknad, men Karin Farinder tror ändå att de kommer att synas hemma på Gotland också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".