Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Säkerheten i fokus vid årets studentfirande

Publicerat torsdag 27 april kl 05.00
Karin Lekander bitr rektor: Vi önskar fler funktionärer
(2:34 min)
Studentvagnar i Visby hamn.
1 av 5
Studentvagnar i Visby hamn. Bilden är tagen 2011. Foto: Robert Hammerin
Tillståndsbevis studentfirande. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio
3 av 5
Tillståndsbevis med krav på funktionärer under studentfirandet. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio
Studenkommittén 2017 ansvarar för arrangemanget. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio
4 av 5
Studenkommittén 2017 ansvarar för arrangemanget. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio
Karin Lekander, biträdande rektor. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio
5 av 5
Karin Lekander, biträdande rektor. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio

Höjd ålder på flakvärdarna till 25 år, särskilda publikplatser och volontärer i vimlet under studentdagen. Det ska höja säkerheten under firandet.

Efter förra årets dödsolycka under studentfirandet i Visby har säkerhetstänkandet höjts i planeringen av årets studentutsläpp.

Vid ett möte på Wisbygymnasiet fick studenter, föräldrar och andra information om vad som gäller för traktorkortegen och flak-åkandet.

Åldern på vagnsvärdarna höjs till 25 år och det kommer att finnas fler funktionärer på stan - för att arrangemanget lockar så många åskådare längs kortegevägen. Biträdande rektorn Karin Lekander hoppas på många frivilliga.

På studentdagen den 9 juni går det åt funktionärer hela dagen. Redan vid studentutsläppet vid Wisby strand ska det finnas personer i folkmassan som ansvarar för ordning och säkerhet. De ska bära västar så att de syns och ansvara för ordning och säkerhet. Två funktionärer ska ha ett utpekat ansvar för ekipagens säkerhet och att reglerna kring alkoholförtäringsförbud följs. Polisen kommer inte att besikta några vagnar före kortegen, framgick på informationsmötet på Wisbygymnasiet. Det är studentkommittén - alltså ungdomarna själva som ansvarar för arrangemanget och det är förarens ansvar att ekipaget är okej.

Kommunpolisen Håkan Larsson.

-Vi kommer att vara där för att stötta studenterna som tagit ett gigantiskt ansvar att stå som ansvariga för arrangemanget, säger han.

En kille i publiken undrade vem som är ansvarig om något trots allt skulle hända. Elisabeth Selin, jurist vid Polisen svarade.

-Det är ett delat ansvar, säger hon. Det finns vagsnvärdar, förare som har huvudansvar för hela ekipaget och varje individ har eget ansvar.  

Och studenten Stina Svärd ville veta vad som görs för säkerheten för alla de barn som springer eller cyklar utmed vagnssidorna och klatchar händer med studenterna. Har volontärerna ansvar för dem också?

Sedan tidigare är det känt att Polisen ogillar det festande som kommit att uppstå i rondellerna i Visby, där folk haft picknick och kommit nära studenternas vagnar. I år föreslår Polisen särskilda publikplatser för dem som vill se på kortegen. Grönytorna vid Solbergaleden; alltså cirkusplatsen och vid tingsrätten är ett par ställen, liksom vid kolonilotterna på Norra Hansegatan och längs Allegatan. Det kan bli säkrare tror polisen Håkan Larsson.

Kortegen med traktor och vagn kommer bara att rulla fram till klockan 17.00, utmed en på förhand utsedd slinga vägar i Visby. Inget friåkande blir tillåtet därefter. Polisen har haft möjlighet att komma med villkor för det tillstånd som beviljats och i 14 punkter beskrivs reglerna kring studentflaken; bland annat att färdhastigheten inte får vara högre än 20 km/h och att ingen får hänga ut från sidan på vagnen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".