Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora förluster efter Gotlandsbolagets intåg i Stockholms skärgård

Publicerat fredag 28 april kl 05.00
Anette Schilde: bolaget är plundrat på alla tillgångar.
(2:38 min)
Skärgårdsbåt
Kollektivtrafik i Stockholms skärgård. Foto: Johan Hellström

Gotlandsbolagets intåg i båttrafiken i Stockholms skärgård har hittills inneburit stora ekonomiska förluster – och en bitter strid med bolagets tidigare kompanjon.

– Det är en plundring av vårt bolag, en rejäl plundring av majoritetsstyrelsen, säger Anette Schilde.

Hon är minoritetsägare och grundare av det bolag som Gotlandsbolaget förra året köpte aktiemajoriteten i. Detta efter att bolaget tilldelats uppdraget att driva båttrafiken i Stockholms skärgård.

Sen dess har upphandlingen underkänts och Skärgårdsbolaget, som det numera heter, tilldelats ett tidsbegränsat avtal, i väntan på en ny upphandling. Och Anette Schilde, bolagets grundare, som fortfarande är en stor minoritetsägare, uppskattar att Skärgårdsbolaget förlorat 22 miljoner kronor under de senaste nio månaderna. En siffra som Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson, varken bekräftar eller dementerar: 

– Det är för tidigt att bedöma det, i det här läget. Men det är korrekt, som påstående, att det har uppstått förluster, säger han. 

I ett brev till trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting, som skickades i förra veckan, skriver Håkan Johansson att Skärgårdsbolaget befinner sig i ett mycket allvarligt läge och att bolagets likviditet är förbrukad. Men om trafikförvaltningen höjer ersättningen, kan Gotlandsbolaget tänka sig att fortsätta driva trafiken i ett annat bolag, som de är ensamma ägare till. 

Ett erbjudande som trafikförvaltningen nappar på redan samma dag. Därmed har Skärgårdsbolaget plundrats på sin enda inkomstkälla, och ansvariga för detta är bolagets styrelse, som domineras av majoritetsägaren Gotlandsbolaget, menar Anette Schilde: 

– Det är plundrat på alla våra tillgångar. 

Anklagelserna tillbakavisas av Håkan Johansson, som påpekar att det är trafikförvaltningen som tagit beslutet att frånta Skärgårdsbolaget sitt uppdrag. 

– Styrelsen i Skärgårdsbolaget har inte beslutat att överlåta verksamheten utan man har att förhålla sig till att trafikförvaltningen har sagt upp det gällande trafikavtalet. Och därefter har trafikförvaltningen gjort ett åläggande, begärt kan man säga, att ett annat bolag ska köra trafiken, säger han. 

Den 10 maj avgör politikerna i trafiknämnden i Stockholm om förvaltningens beslut att flytta över trafiken till Gotlandsbolagets dotterbolag ska fortsätta att gälla. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".