Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Piloter känner sig övervakade och granskade

Publicerat onsdag 7 juni kl 11.25
Mattias Hyllert: Stor press på flygoperativa personalen
(1:05 min)
Sjöräddningshelikopter med ytbärgare och båt från sjöräddningssällskapet.
Foto: Sjöfartsverket

Piloterna på Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar saknar förtroende för Sjöfartsverket som flygoperatör. I Visby står helikoptern utan besättning.

Så gott som alla besättningsmän ombord på Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar har satt sitt namn på en kritisk skrivelse till Näringsdepartementet och de båda ministrarna Mikael Damberg och Anna Johansson. 

De vill att näringsminister Damberg och infrastrukturminister Johansson ser efter alternativa lösningar att bedriva sjö- och flygräddning på, eftersom dessa besättningsmän saknar förtroende för Sjöfartsverket som flygoperatör, i nuvarande form.  

100 procent av piloterna ställer sig bakom den här misstroendeförklaringen och de allra flesta ytbärgarna och vinschoperatörerna delar kritiken.

Sjöfartsverket brottas just nu med besättningsbrist för helikoptrarna.

Sjöfartsverkets Mattias Hyllert är direktör för Sjö- och flygräddning och bekräftar att den helikopter som just nu är stationerad i Visby, saknar  besättning.

- Vi är lite mer störningskänsliga nu än vad vi varit, säger han och refererar till den senaste tidens turbulens i organisationen, som lett till svårigheter att täcka vakanser med extrapersonal.

Han säger att helikoptrarna totalt har 84 besättningsmedlemmar, var och en med olika skäl att inte kunna jobba eller ta  extrapass. Därför kan han bara spekulera i orsakerna till att Sjöfartsverket just nu har besättningsbrist. En förklaring han ger är den stress som skapats av en begäran som kommit om att lämna ut "svarta lådan", efter en viss landning.

- Det är något som det pratats väldigt mycket om i organisationen och som sätter stor press på den flygoperativa personalen. Ärendet om utlämnande av information i den svarta lådan ligger för avgörande hos Kammarrätten i Jönköping.

I brevet till Näringsdepartementet skriver besättningarna på Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar att det är "oerhört belastande" att känna sig övervakad och granskad. Och så nämns den digitala inspelningsutrustning som samlar data för hundratals tekniska parametrar och dessutom lagras ljud och video.

Besättningsmännen skriver "dessa system är tänkta att användas vid efterforskningar av olyckor och allvarliga tillbud för att om möjligt kunna förbättra teknik och procedurer för framtiden. När lagrade data i systemet istället kan användas till att "lekmän såsom jurister och journalister själva ska analysera en specifik besättnings agerande i en godtycklig situation får det helt motsatt effekt".

Besättningarna förklarar i sitt brev till ministrarna att det inte finns utrymme att inte vara 100 procent fokuserad och närvarande när man jobbar ombord. Att i det läget sitta och fundera på hur det man säger och gör i efterhand kommer att granskas och tolkas, av t ex media, är synnerligen allvarligt ur ett flygsäkerhetsperspektiv men det går inte att värja sig", står det.

Mattias Hyllert på Sjöfartsverket nämner också det uppsagda arbetstidsavtalet som något som kan påverka hur personalen mår just nu.

-Det är ju en förändring i arbetets förutsättningar, säger han.

P4 Gotland har sökt talespersoner för helikopterbesättningarna men ännu utan framgång.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".