Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:38 min)
Gamla utan tillsyn när rutiner inte följs
Publicerat måndag 19 juni kl 05.00
Hemtjänst.
Kommunikationen mellan olika hemtjänstgrupper fungerar inte alltid. Personen på bilden har inget direkt samband med artikeln. Foto: Hanna Sihlman/Sveriges Radio

Gamla som glöms bort och blir utan nattillsyn, ibland i upp till en vecka. När kommunikationen mellan dag- och nattpersonalen inom hemtjänsten inte fungerar, hamnar brukarna i kläm.

Problemet gäller särskilt de som har hemtjänst i privat regi, berättar Agneta Uddin, undersköterska på hemtjänstens nattpatrull i Visby: 

– Ja, de får ju inte sin tillsyn. Och skulle det ha hänt nånting under natten så är det ju ingen som varit där och kollat av. Vi är ju där på tillsyn och gör insatser för att de ska få den vård de behöver och det är klart att om vi inte är där och gör det så kan ju vad som helst hända under natten. 

När hemtjänstens nattpersonal kliver på sitt pass, är det viktigt att dagpersonalen meddelar viktiga händelser som gäller brukarna under dagen. Men enligt de 22 avvikelserapporter som P4 Gotland tagit del av, händer det vid upprepade tillfällen att nattpersonalen till exempel inte får veta att brukaren har kommit hem igen, efter en sjukhusvistelse. Och då får inte brukaren någon nattillsyn, ibland på upp till en vecka. 

Men det kan också handla om andra händelser under dagen, som nattpersonalen skulle vilja ha information om. 

– Om de har ramlat, till exempel, så är det bra om vi vet det, så att vi kan hålla utkik om de är förvirrade mer än vanligt. Eller om de kanske har slagit sig så är det bra om vi vet det när vi tar i dem och lyfter dem, om de har ont, säger Agneta Uddin. 

Hemtjänstpersonalen dokumenterar dagens händelser i ett datasystem. Men, enligt lagstiftningen så får nattpersonalen inte ta del av den dokumentation som skrivs in av de privata hemtjänstutförarna. Därför ska dagpersonalen i stället ringa till nattpersonalen och meddela viktiga händelser.

Men de rutinerna följs inte, konstaterar Ronny Brandt, som jobbar natt på hemtjänsten i Visby. Han uppskattar att de kanske får ett till två samtal  i månaden – men det borde vara åtminstone ett samtal per kväll, med tanke på hur många som i dag har valt privat hemtjänst. 

Även regionens hemtjänstpersonal missar ibland att upplysa om viktiga händelser under dagen, men problemet är enligt nattpersonalen större för de brukare som har en privat utförare, eftersom de inte kan läsa deras skriftliga dokumentation. 

– Brukarna och anhöriga vet inte att vi på natten inte kan få information och läsa om vad som händer på dagen. Det framgår ju inte när de väljer en privat utförare, säger Agneta Uddin. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".