Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(4:03 min)
Livräddarna fick rycka ut på Tofta strandbad
Publicerat fredag 14 juli kl 12.18
Tord Thuresson livräddare tofta livräddningsstation
Tord Thuresson, ansvarig för Tofta Livräddningsstation. Foto: Rebecka Mårtensson/Sveriges Radio

Det var en intensiv arbetsinsats och bra utrustning som gjorde att den 17-årige man som kollapsade på Tofta strandbad i onsdags kunde räddas.

Livräddarna såg en 17-åring röra sig märkligt i vattnet. De närmade sig honom och han kollapsade. Det sista han sa innan han blev okontaktbar var att han svalt vatten.

Tillsammans med två läkare på semester vårdade de honom i väntan på ambulans.

Tord Thuresson, ansvarig för Tofta Livräddningsstation, säger att den utrustning de har med syrgas var avgörande.

– Upp på bår, värme, syrgas. Det är vad vi kan göra på en strand, säger Mattias Torsson som var andre person på plats. 

17-åringen är nu utskriven och var och hälsade på räddarna igår.

Fakta om drunkning

- I hela världen omkommer varje år cirka 300.000 människor genom drunkning. Det innebär att en person omkommer varannan minut, dygnet runt.
- I Sverige drunknar idag en människa var tredje dag.
- Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn i åldern 1-6 år.

Källa: Svenska Livräddningssällskapet

Tecken på att någon håller på att drunkna

1.Kan inte kalla på hjälp. Luften räcker bara till andning, inte till att tala.

2.Har inte munnen tillräckligt länge över vattenytan för att både hinna ropa eller kalla på hjälp.

3.Kan inte vifta med armarna. För att få huvudet ovanför vattnet pressas armarna nedåt.

4.Kontrollerar inte sina rörelser, kan inte röra sig framåt eller greppa en livboj.

5.Klättrar i vattnet och står lodrätt i vatten.

Källa: Svenska Livräddningssällskapet

Så minskar du risken att drunkna

  Simma inte utan att ha något sällskap på land. Men tänk på att det inte automatiskt är säkrare att vara två ute på djupt vatten. Risken är att båda råkar illa ut om någon drabbas av panik.  Simma längs med stranden och där du bottnar, så att du kan sätta ner fötterna om du blir trött.  Om du får kramp i vaden på djupt vatten: ta tag i tårna och dra.  Om du blir trött, lägg dig på rygg och paddla långsamt in till land med liksidiga armrörelser, så förbrukar du minst energi.  Försök att hålla dig lugn, så sparar du bäst på krafterna.  Ligger du på rygg med lungorna fyllda av luft har du goda förutsättningar att flyta.  Om du ska simma lite längre, ta med något att flyta på. Till exempel en boj eller två luftfyllda petflaskor på släp. Det räcker med två enliters mjölkpaket med luft för att hålla en vuxen person flytande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".