Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Brit Stakston, VD för Blankspot.
Brit Stakston, VD för Blankspot. Foto: Anna Alexandersson/Sveriges Radio
Lyssna
(2:34 min)
Lyssna
(2:34 min)
Lyssna
(2:34 min)
Mediestrateg: Viktigt ta vara på #metoo som positiv kraft
Publicerat måndag 23 oktober kl 16.54
Publicerat måndag 23 oktober kl 16.54
Brit Stakston, VD för Blankspot.
Brit Stakston, VD för Blankspot. Foto: Anna Alexandersson/Sveriges Radio

De digitala medierna blir en bärare av kampanjen, via vänners vänner, säger mediestrategen Brit Stakston.

Regeringen ordnar möte - och hänvisar till #metoo, hur kunde kampanjen nå så långt?

– Den bärs upp av varje enskild människa som via ett så här enkelt verktyg får en chans att prata om nåt de inte pratat med någon annan om, säger Brit Stakston.

Hur stor risk är det att det slår över i en häxjakt?

– Låt oss börja med oss själva - hur beter vi oss? Att se till att vi inte bidrar till det, utan faktiskt göra det goda av det. Och nästa gång vi ser nåt på en krog eller arbetsplats att vi faktiskt gör nåt åt det, säger hon.

Hon anser att mycket ansvar ligger på media, att inte bara fokusera på de som avskedas på grund av det, utan se den positiva kraften det är.

Relaterat
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".