Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Muhammedbilderna sänkte Arlas resultat

Publicerat torsdag 17 augusti 2006 kl 13.48

Konsumentbojkotten i Mellanöstern till följd av de så kallde Muhammedbilderna, sänkte svensk-danska mejerikoncernen Arla Foods halvårsresultat med 123 miljoner kronor jämfört med budget.

Reaktionerna på Muhammedteckningarna har lett till att Arla Foods tappat halva marknaden.

Det är främst försäljningen i Saudiarabien som inte återhämtat sig efter bojkotten medan försäljningen i övriga länder varit mer positiv, skriver Arla Foods i sitt nyhetsbrev.

Till detta kommer ökad konkurrens på hemmamarknaderna.

Arla Foods konstaterar att detta sammantaget kommer att påverka den så kallade efterlikviden till mjölkproducenterna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".