Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barn i Borås rimmar sig till språkkänsla

Publicerat torsdag 26 oktober 2006 kl 16.47

Många barn i Borås kommun klarar sig undan hotande läs- och skrivsvårigheter med hjälp av systematiska ljud- och ordlekar i förskolan. Flera kommundelar jobbar med det som kallas Bornholmsmodellen - och resultaten är påfallande goda. Ett exempel är Asklandaskolan i Fristad, där förskolläraren Brigitta Brissman övar med barn i förskoleklassen Pilen.

Asklandaskolan är inne på sitt andra läsår med Bornholmsmodellen, uppkallade efter ett forskningsprojekt på den danska ön. I en annan kommundel, Dalsjöfors, sträcker sig erfarenheten lite längre. För fjärde året är alla barn i alla förskoleklasser i kommundelen med.

Det handlar om korta, men dagligen återkommande lekfulla arbetspass, 20 minuter per dag. Barnen får genom övningarna lättare att förstå hur språket hänger ihop - meningar, ord, stavelser, ljud.

På hösten tar man reda på vilka barn som är i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter. I slutet av förskoleåret kan Classe Pellby, specialpedagog i Dalsjöfors, konstatera att antalet barn i den riskzonen har krympt ihop kraftigt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".