Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygplansbärgning fick avbrytas

Publicerat måndag 30 oktober 2006 kl 15.24

Strax innan två på måndagen avbröts arbetet med att bärga det störtade flygplanet med de tre omkomna sjuhäradsborna, på grund av svåra väderförhållanden. Planet ligger på 42 meters djup i havet utanför Trelleborg. Stefan Christensen på Statens haverikommission berättar att situationen på bärgningsfartyget blev farlig, trots att man fixerat fartyget med stora betongbojar.

Dåligt väder satte på måndagen stopp för försöken att få upp fler delar av det flygplan som störtade utanför Trelleborg för snart två veckor sedan. Det är osäkert när arbetet kan återupptas.
-Nu ser vädret sämre ut för resten av veckan, säger Stefan Christensen, utredare vid Statens haverikommission.

När vädret på måndagen tillfälligt var något bättre beslöt man att göra ett försök att få upp mittsektionen av flygplanet, där kropparna efter de tre omkomna finns.
-Det har absolut högsta prioritet, säger Christensen.

Dykare gick ned till vraket på 42 meters djup och lyckades fästa vajrar och nät kring flygplansdelen, som enligt planerna sedan skulle lyftas upp av Kustbevakningens fartyg KBV 202.

Men operationen blev alltför riskabel och komplicerad i det relativt hårda väder som ändå rådde. Strax innan två på eftermiddagen avbröts arbetet. Väderutsikterna för den närmaste tiden gör att det är osäkert när det kan återupptas.

Enligt Christensen har dröjsmålet med bärgningen knappast betydelse för möjligheten att utreda kraschen. Vattnet är kallt och det finns inga strömmar som kan dra i väg med flygplansdelarna.
-Ingenting förfars, säger han.

Flygplanet var nyinköpt till Borås flygklubb och hade hämtats i Österrike när det av okänd anledning störtade under inflygning i mörker mot Sturup. De tre medlemmar i klubben som fanns ombord hade mellanlandat i Berlin och då inte rapporterat några problem med planet.

Eftersom flygplanet vid haveriet ännu var registrerat i Österrike är det en österrikisk haverikommission som får huvudansvaret för utredningen. Strax efter kraschen bärgades en del vrakdelar ur vattnet och fördes till en hangar på Sturup. Dit transporteras även de delar som så småningom bärgas ur djupet, enligt planerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".