Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Internethandeln ökar dramatiskt för postorderhandeln

Publicerat torsdag 11 januari 2007 kl 07.18

Andelen beställningar via internet till postorderföretag i Borås ökar lavinartat. Vi köper allt mer av det vi vill ha via internet. Försäljningen av varor via nätet har nära nog tredubblats sedan 2003.

Den svenska postorderbranschen gör knappt skäl för namnet längre. För order per post handlar det inte mycket om. Nästan 60 procent av köpen sker numera via nätet - resten mest per telefon.

Det är förresten skälet till postorderföreningen - baserad i Borås - bytte namn till Svensk Distanshandel förra året.

Internetbeställningarna av varor från andra företag än de traditionella postorderföretagen ökar också snabbt, från 4,5 miljard kronor för ett par år sedan till uppskattningsvis 12 miljarder 2006.

Sextio procent av distansförsäljningen går alltså via nätet för postorderföretagen, jämfört med sju procent runt millennieskiftet.

- Det har gått fortare än jag har räknat med faktiskt, säger Lennart Helgesson på föreningen Svensk Distanshandel. Att det skulle få en sådan dramatisk utveckling, det trodde jag inte för fem år sedan.

Kennet Öhlund
kennet.ohlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".