Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sextrakasserade flickor får dålig hjälp av rektor

Publicerat lördag 10 februari 2007 kl 07.40

Pojkar som tafsar på tjejer och bryter sig in på toaletter så att tjejerna inte vågar gå på toa ensamma. Det är verkligheten på Särlaskolan i Borås. Trots att föräldrar uppmärksammade rektorer på sextrakasserierna redan i höstas så har väldigt lite hänt, tycker representanter för föräldragruppen på Särlaskolan.

Rektorn Ingwar Blomster lägger en del av skulden på flickorna som är för utmanande mot pojkarna. Han menar att det finns olika orsaker till varför flickorna inte anmäler.

Det var i höstas som signaler började komma till föräldrar och föräldragruppen om att det inte stod helt rätt till på Särlaskolan och när döttrarna kom hem och berättade om att enskilda lärare tog initiativ till att diskutera sexuella trakasserier som några av föräldrarna reagerade på att de inte fick någon information.

Men trots att rektorn lovade att problemet skulle åtgärdas efter påtryckningar från föräldragruppen så tycker inte föräldragruppen att återkopplingen till föräldrarna varit alldeles för dåligt och att det inte gjorts tillräckligt för flickorna.

-Flickorna beter sig utmanande och det får pojkarna att agera. Istället bör dom undvika killarna och umgås med sina vänner och sköta sina studier och inte uppträda felaktigt mot killarna, säger Ingwar Blomster, rektor på skolan. 

-En del flickor vet om att de gjort feloch det gör att dom känner skuld och inte vill anmäla.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".