Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Råd från jurist: Avvisa bestämt och tydligt

Publicerat söndag 11 februari 2007 kl 12.01

Sedan slutet på förra året finns en fristående konsumentorganisation, Konsumenternas tele- och Internetbyrå. Mattias Grafström är VD där, och menar att man som kund måste vara tydlig för att undvika ofrivilliga avtal.

Om man ingår ett avtal via telefon eller intenet så ska det finnas ett uttryckligt samtycke infrån kunden, säger Mattias Grafström. Informationen ska vara tydlig och efteråt ska man få papper hem om att man har rätt att ångra sig.

Man kan också slippa telefonförsäljare helt:

- genom att anmäla sig till NIX-registret så kan man helt slippa telefonförsäljare, säger Mattias Grafström som också berätar att man kan få ersättning om man har lidit skada av ett oriktigt avtal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".