Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Opraktiska refillförpackningar

Publicerat tisdag 24 september 2002 kl 16.42
Allt fler refillförpackningar dyker upp på butikshyllorna. Men fylla-på förpackningarna är inte alltid så billiga och praktiska som man skulle önska. Ett problem är att dom ibland innehåller mer än originalförpackningen.
Signums marmeladburk innehåller 400 gram marmelad, men refillen av samma märke innehåller hela 500 gram. Det ryms inte i burken, men är enligt Coop Sverige ett sätt att möta den marknadsledande konkurrentens storlek på refillförpackning. Det man kan göra är att först köpa konkurrentens burk och äta upp den för att sedan få plats med Signum marmeladen. Lite opraktiskt, men rent ekonomiskt tjänar man i det här fallet på refillen för den kostar bara hälften så mycket som originalburken. Andra produkter, som vissa flytande tvättmedel eller en del lingonsyltssorter, kostar lika mycket att köpa på refill som på original förpackning. Det man kan spara allra mest pengar på är kryddor på refill. Dom kan kosta mindre än hälften så mycket i papperspåse som i glasburk.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.