Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenljunga bäst på etanolbilar

Publicerat onsdag 23 maj 2007 kl 11.05
Svenljunga är bäst på etanolbilar. Foto Scanpix

Svenljunga är den kommun där störst andel etanolbilar i Sjuhärad köptes under förra året. I grannkommunen Tranemo var det tvärtom. Där var andelen etanolbilar minst. Samtidigt var Borås den kommun där flest bränsleslukande bilar såldes under förra året medan flest bränslesnåla bilar såldes i Bollebygd.

De bensin- och dieselbilar som registrerades i Borås under 2006 släpper i genomsnitt ut 188 gram koldioxid per kilometer. Det är en minskning med 2,9 procent jämfört med föregående år, men långt från EU:s mål om att nya bilar bara ska släppa ut 120 gram per kilometer.

Det framgår av ett nytt index över nya bilars klimatpåverkan, som presenteras av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket. Med utsläpp av 188 gram koldioxid per kilometer, motsvarande 7,7 liter bränsle per 100 kilometer, hamnar Borås i botten bland Sveriges alla 290 kommuner på plats 213! Därmed är Borås sämst i hela Sjuhärad. I övriga Sjuhärad är Svenljunga näst sämst på en 176:e plats bland Sveriges kommuner och Mark tredjen sämst.

Bäst i Sjuhärad när det gäller utsläppen är utan konkurrens Bollebygd på en 27 plats i landet. Även Ulricehamn ligger på en hedrahnde 60 plats bland Sveriges 290 kommuner. Och det är i Borås man hittar den största andelen i Sjuhärad som köper bränsleslukande bilar, nämligen fem och en halv procent av de nyköpta bilar förra året var riktigt bränsleslukare! Herrljunga däremot är betydligt bättre där var mindre än två procent av de nyköpta bilarna bränsleslukande. Att köpa bränslesnåla bilar är inte heller Boråsarnas starka sida bara Svenljunga är sämre på att köpoa bränslesnåla bilar i Sjuhärad. Sverige har den mest bränsleslukande bilparken i hela EU och koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger i särklass högst, cirka 20 procent högre än genomsnittet i EU.

Om den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till i genomsnitt 120 gram per kilometer, vilket är EU:s mål, skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 5,5 miljoner ton eller åtta procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser.

Pär Sandin par.sandin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".