Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fackkritik mot Ellos reklam

Publicerat måndag 25 november 2002 kl 08.57
Postorderföretaget Ellos har producerat årtets mest könsdiskrimerande reklam. Det anser fackorganisationen LO.
LO har tilldelat boråsföretaget Ellos årets Jumbopris. Ellos fick priset framför allt för sin reklam för barnkläder. Ellos gör år efter år reklam för sina kläder genom könsschablonering av flickor och pojkar, där pojkarna är manliga, tuffa och aktiva och flickorna framställs mer avvaktande och väna och i situationer av mer kvinnlig art, skriver LO. LO´s ordförande Wanja Lundby-Wedin kastade Elloskatalogen i närmast papperskorg efter utnämningen. Enligt henne handlar könsdiskriminerande reklam inte bara om bilder på avklädda kvinnor. Det handlar också om att konservera könsroller på andra sätt. Att Ellos gör det i sina katlaoger tänker vi sällan på, säger Wanja Lundby-Wedin.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.