Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Två alternativ för länsväg 156

Publicerat måndag 8 oktober 2007 kl 10.37

En av de större förbättringarna av länsväg 156 i Skene diskuteras just.
Vägverket ska undersöka om det går att bygga stigningsfiler för göteborgstrafiken i Skene.
Det kan betyda att länsväg 156 antingen fortsätter att gå genom Skene Centrum - eller byggs ut via Skrålabäcken.

Den kanske viktigaste beslutet om länsväg 156 framtida sträckning har i all tysthet redan tagits av Vägverket när man nu påbörjat en förstudie av vägen från korsningen nere i Skene och uppåt backerna mot Skene Skog. Det är länsväg 156 som har blivit en allt större flaskhals och just stigningen mot Skene Skog har blivit ett allt större problem. Regionen har kommit fram till att det helt enkelt måste bli en utbyggnad för att förbättra framkomligheten och de många incidenter som uppkommer i backen.

Bygga stigningsfiler
Därför har man nu beslutat att se om det är möjligt att bygga ut vägen med stigningsfiler en dryg kilometer. Projektledare Anna Rick menar att det finns möjligheter att göra ett extra körfält med stigningsfiler:

- Däremot är det lite problematiskt på mitten av sträckan där berg och fastigheter gör att det kan bli lite knepigt, säger hon.

Längst ned i backen där anslutningen till Berghem finns kommer man att bygga en rondell, om ekonomin tillåter. För idag vet man inte riktigt hur många miljoner det kommer att kosta. Det här vägavsnittet ligger i långtidsbudgeten och det redan mellan 2010 och 2012.

Rondell längt ner i backen
Det Vägverket kan spela lite med är rondellen länst ned i backen. Saknas det pengar kan den utgå och då blir det med stor sannolikhet berghemstrafiken som får väjningsplikt. I dag är det ju göteborgstrafiken som får stanna och lämna företräde för annan trafik.

Vägverket bli av med alla anslutningsvägar utefter den här sträckan. Det betyder att flera fastighetägare kommer att få andra till- och påfarter.

Det här innebär också att de olika sträckningarna av vägen förbi Skene som diskuteras, blir mindre sannolika. Efter att anslutningen till riksväg 41 via Skrålabäcken fick nej av regeringen, har ett nytt arbete med att hitta en ny led som ska ansluta till riksväg 41 påbörjats - men gått på halvfart.

Två alternativ
De mest sannolika är nu att antingen får vägen vara kvar i Skene centrum för överskådlig framtid, eller så blir det en fortsatt utbyggnad via kanten av Skrålabäcken till riksväg 41. För lägger man ner en ansenlig summa pengar på vägen nu, så kan en annan dragning av vägen riskera att man inte får någon nytta av den nu planerade investeringen. Och det gör att man minskar sannolikheten för de alternativ som inte använder den upprustade backen mot Skene Skog.

Därför lutar det åt att det här beslutet innebör att Skeneborna får leva med vägen genom centrum eller att det blir den omdiskuterade dragningen via Skrålabäcksravinen med stora naturvärden.

Anna Rick menar dock att om det skulle visa sig att det är mycket stora fördelar med en annan dragning så får man narurligtvis acceptera det. Den frågan avgörs dock längre fram i tiden.

Pär Sandin
par.sandin@sr.se
tel 033-177561

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".