Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pensionsinformation skall bli bättre

Publicerat torsdag 23 januari 2003 kl 08.26
Riksförsäkringsverket lovar nu bot och bättring. Informationen till pensionärer skall bli mer begriplig i framtiden. Bakgrunden är utskicket om dom nya pensionerna som fått arga, ledsna och oroliga pensionärer att ringa ner försäkringskassan.
I januari förra året i januari tog Försäkringskassan i Västra Götaland emot 23 000 samtal per dag i genomsnitt, i år 32 000 samtal per dag. Alla samtal handlar inte om pensioner, men ökningen är ett tecken på Riksförsäkringverkets informationsmiss, säger Rose-Marie Gustafsson på Försäkringskassan i Borås. Den 12 december förra året började besluten om dom nya pensionerna skickas ut. Informationen var snårig med svårbegripligt språk. I beslutsbrevet fick över 100 000 pensionärer i Västra Götaland, före detta stats- och kommunanställda, inget besked om nyordningen att deras pensioner fortsättningsvis skulle betalas ut från två håll. Bara en del av pensionen kommer från försäkringskassan och därför såg det ut som om pensionen hade sänkts. Självrannsakan på Rikssförssäkringsverket efter telefonstormen mot försäkringskassan har redan börjat. Den är välkommen, säger Rose-Marie Gustafsson på försäkringskassan i Borås. Hon vill att anställda på färsäkringskassorna får vara med när nytt informationsmaterial tas fram.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.