Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hårdare konkurrens runt Ramadan

Publicerat måndag 1 september 2008 kl 13.34
Baklava - populärt bakverk under ramadan. Foto: Scanpix.

Fastehögtiden ramadan är en bra affär för svensk handel, men de små specialbutikerna får allt svårare att hävda sig mot stormarknaderna.

Det stundar en het månad för den svenska handeln. Från och med idag måndag och en månad framöver räknar Svensk handel med en ökad omsättning på 750 miljoner kronor.

Bland annat ökar försäljningen av varor som dadlar, baklava och linser - varor som tidigare bara fanns i mindre mataffärer.

Numera finns många av dessa varor även hos de flesta stora matkedjorna, men eftersom inköpsvolymerna är större blir priserna lägre.

Även om omsättningen ökar också för småbutikerna under ramadan oroar sig många för den ökade konkurrensen.

Mina Benaissa
mina.benaissa@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".