Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäljning av alkoläsk ökar

Publicerat onsdag 18 juni 2003 kl 10.55
Systembolagets försäljning av alkoläsk ökar drastiskt. Det här har fått ungdomens nykterhetsförbund att på nytt varna för drycken som gjorde succé när den lanserades i mitten av 90-talet. Mikael Kjellby, biträdande butikschef på systembolagets butik på Allégatan i Borås, vet vilka de typiska köparna av alkoläsk är.
Även om det fortfarande är ganska långt upp till försäljningsvolymerna i mitten av 90-talet när drycken lanserades, så är ökningen nu dramatisk. Årets första fem månader såldes det tre gånger så mycket alkoläsk som samma period förra året. Alkoläsken har en alkoholhalt som ungefär motsvarar en starköl. Och eftersom de söta dryckerna döljer alkoholsmaken menar kritikerna till drycken att risken är stor att unga lätt dricker för mycket.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.