Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
sjuhärad

Varnar för telefonförsäljare

Publicerat tisdag 20 januari 2009 kl 09.41
1 av 2
Carina Alvén, konsumentvägledare Foto: SR Sjuhärad
2 av 2

Konsument-
vägledare går nu ut och varnar för telefonförsäljare.
Det är alltför många luras in i abonnemangsköp som är svåra att häva, säger Carina Alvén, konsumentvägledare i Mark.

Just nu har Carina Alvén och hennes kollegor haft många anmälningar om problem med tros och kalsongförsäljare. Det första paketet är gratis, men snart dyker det upp ännu ett paket för mellan 139 och 159 kronor och ska man returnera det så blir det nästan lika dyrt som att betala fakturan.

– Telefonförsäljare sitter ju i Stockholm med 08-nummer och kontoret finns i Holland. Jag brukar alltid säga att man ska skicka tillbaka med rekomenderat för att kunna bevisa att det är tillbakaskickat, för de kan ju luras annars om man skickar med vanligt porto, och sen kommer blixtsnabbt ett nytt paket och så är det igång och väldigt svårt att komma ur, säger Carina Alvén.

Carina Alvén berättar att det är många småföretagare som ringer för att anmäla och som egenföretagare inte har någon ångerätt.

– Så försök att inte ta några beslut per telefon, att inte säga ja till telefonförsäljning, säger Carina Alvén.

Sara Kvist
sara.kvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".