Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Borås

Körslaget - reklamfilm för Borås

Publicerat tisdag 20 januari 2009 kl 15.04
Magnus Carlsson som leder boråskören i Körslaget Foto: Fredrik Sandberg, Scanpix

Tv-programmet Körslaget kostar boråsarna nästan 400.000 kronor. Men kommunen tycker det är välinvesterade pengar.

På tisdagen sjunger boråskören på Stora Torget inför ett Tv-team från TV4.

Programmet kan ses som en reklamfilm för Borås Stad tycker Annica Magnusson är ansvarig för marknadsföringen av Borås.

Häromveckan sjöng Magnus Carlsson och boråskören för aporna i djurparken. Och i lördags ”värmde” man upp i spöregn på Borås Arena. Vad körsång har med djur och fotboll att göra, kan man undra?

Inte så mycket kanske, mer än att både djurparken och arenan är två viktiga attraktioner i Borås som kommunen vill ta chansen att marknadsföra, när nu tillfälle ges på bästa sändningstid. Annica Magnusson är ansvarig för marknadsföringen av Borås stad och hon säger 

Borås stad betalar 290 000 kronor för att vara med i Körslaget. Hade man åkt ut redan efter två program hade notan stannat vid 200 000. Till det kommer lite drygt 70 000 kronor för bland annat tröjor och styling.

En billig penning för mycket och bra reklam för Borås, menar Annica Magnusson.

– Man kan tycka att det är mycket pengar och det är det, men samtidigt är marknadsvärdet man får ut av Borås detagande tror jag är väldigt väldigt stort och ligger långt över det beloppet. Så jag tror värdet är väldigt mycket mer än man kan se i just de siffrorna, säger Annica Magnusson.

Men mediastrategen Anki Bryhn Jansson tycker att Borås Stads satsning på körslaget är en dålig investering. Hennes råd är att spendera pengarna på annat istället.

– Hade du bett mig om ett råd hade jag avrått och sagt att det är bättre att satsa pengarna på direkt bearbetning för att få turister, vad man ska åka till Borås för. För mig låter det som en rätt lång boll att annonsera i kommunen för att folk ska ringa och rösta på en kör som tillhör kommunen som då ska öka möjligheterna för köret att vinna körslaget, ett av väldigt många program i tv och därigenom förmodligen ge en del uppmärksamhet till Borås kommun, säger Anki Bryhn Jansson.

Jenny Hellström
jenny.hellstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".