Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bluffakturor för internettjänster

Publicerat fredag 11 juli 2003 kl 08.10
- En dag dök det upp en faktura från ett företag som hävdade att jag använt deras betaltjänster på internet under två tillfällen, berättar Stefan Axelsson från Fristad. Men jag har inte varit inne på deras hemsida.
Stefan Axelsson bestred alla fakturor han fick, men i början av juli fick han ett inkassokrav. Den första räkningen som damp ner i brevlådan i oktober var rabatterad, med 299 kronor per uppkoppling om räkningen betalades inom 30 dagar. Men eftersom Stefan vägrade betala steg räkningen och är idag uppe i 3200 kronor, och där ingår påminnelseavgift och inkassokostnad. Det enda nummer till företaget som står på räkningen är ett nummer där bara uppkopplingsavgiften är 49 kronor, och det kostar 99 kronor att skicka ett fax. Företaget som drivs ifrån Malmö har flera gånger bytt namn, och har inte svarat på de brev och e-postmeddelanden som Stefan Axelsson har skickat. I dagarna har konsumentrådgivaren i Borås blivit nerringd av personer som har fått räkningar för internettjänster som dom inte har godkänt.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.