Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentråd om falska fakturor

Publicerat fredag 11 juli 2003 kl 17.15
Man ska inte betala när man får falska fakturor från olika internetföretag. Den uppmaningen kommer från Karin Runge, som är konsumentsekreterare i Borås.
Det kan handla om att man har varit ute på Internet och surfat på sidor som är populära bland ungdomar, till exempel spelsidor, och sidor där man hämtar hem ringsignaler till mobiltelefoner. Via de här sidorna har internetanvändarna utan att märka det blivit uppkopplade till blufföretagets betalsidor. Och oftast har det här inte uppmärksammats innan räkningarna har kommit på posten. Konsumentsekreterare Karin Runges råd till dem som får fakturor för Internettjänster de inte har bett om är att hävda sin rätt och skriva och klaga trots att företagen hotar med både inkasso och kronofogde.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.