Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Västsverige

Sverige kan avgöra Saabs framtid

Publicerat onsdag 18 februari 2009 kl 00.16
1 av 2
Beskedet kom vid en presskonferens i Detroit på tisdagskvällen. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.
2 av 2

Uppdaterad 09:23
Saabs öde ligger nu i händerna på den svenska regeringen. GM säger uttryckligen att man vill sälja Saab som en självständig enhet, men att det kräver omedelbart finansiellt stöd från den svenska staten.

Mångåriga Saabarbetare:

Saabs öde ligger nu i händerna på den svenska regeringen. GM säger uttryckligen att man vill sälja Saab som en självständig enhet, men att det kräver omedelbart finansiellt stöd från den svenska staten.

- Vi kan tänka oss att ställa upp med visst fortsatt tekniskt stöd åt Saab, på armslängds avstånd, men jag kan inte se att vi fortsätter med någon form av ägande. Någon måste komma in och ta över företaget.

Så sa GM:s högste chef Rick Wagoner på en presskonferens efter att GM presenterat sin framtidsplan för den amerikanska regeringen.

I planen framgår att GM tagit fram en plan för Saab som innebär att företagets finansiella stöd för Saab begränsas och att det blir en självständig enhet från och med 1 januari nästa år i väntan på en eventuell köpare.

GM uppmanar den svenska regeringen att komma med finansiellt stöd så fort som möjligt. Det är en förutsättning för att en försäljning av Saab ska kunna ske, säger Rick Wagoner. Och om man inte kan komma till en lösning så kommer Saab tvingas till en omstrukturering i Sverige.

GM säger alltså inte att man lägger ner Saab, som en del bedömare här i USA trodde, utan att man vill försöka bli av med företaget och få det att fortsätta som en egen enhet. Men det kräver alltså lånegarantier och det snabbt, från den svenska staten.

Det återstår att se hur den svenska regeringen ställer sig till det här.

I övrigt menar GM i sin plan att situationen för företaget är svår och att man sannolikt måste få låna ytterligare 16,6 miljarder dollar av den amerikanska staten fram till 2011 för att överleva. Det är betydligt mer än man pratat om tidigare.

Man ska också stänga fem fabriker i USA och göra sig av med ytterligare 47 000 anställda. Man kommer sannolikt också lägga ner två av sina amerikanska bilmärken, Hummer och Saturn om de inte går att sälja.

När det gäller amerikanska Chrysler så behöver företaget låna ytterligare 5 miljarder dollar för att överleva. Man ska göra sig av med tre av sina bilmärken och minska med 3000 anställda.

I slutet av mars ska regeringen Obama bestämma om bilföretagens planer godkänns eller ej.

Daniel Alling, New York
daniel.alling@sr.se

Marie Hedlund, Radio Väst
marie.hedlung@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".