Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Borås

Borås youtubar för fler EU-väljare

Publicerat onsdag 27 maj 2009 kl 05.30
1 av 2
2 av 2
Jenny Cuceu, valarbetare i Stadshuset i Borås. Foto: Bo Thorin, SR Sjuhärad

Borås stad använder alla nya internetbaserade kanaler man har kunnat komma på för att försöka öka valdeltagandet i EU-valet om mindre än två veckor. Elfsborgsspelaren Stefan Ishizaki är också inblandad i kampanjen. Kontor för förhandsröstning är igång både på Stora torget och i Stadshuset, där Jenny Cuceu tar emot.

-->

– Det går jättebra även om vi inte sitter mitt på torget, säger Jenny Cuceu

Borås försöker också öka intresset för att rösta med satsningar på TV-reklam. Det handlar om 14 till 16 inslag per dag i TV4:s lokala kanal under 14 dagar. Dessutom används internet, dels via den egna webben och dels med hjälp av den munkavleförsedde Elfsborgsspelaren Stefan Ishizaki som uppmanar till röstning på Youtube.

"Rösta för demokratin", uppmanar Ishizaki i det korta klippet på Youtube.

Andra nya kanaler används också, allt för att försöka nå ett bättre resultat än vid förra EU-valet då mindre än 37 procent av boråsarna deltog.

– Vi har registrarat Borås stad på alla upptänkliga sociala medier. Vi har en liten blogg och en twitterström från valstugan till exempel, säger kommunsekreteraren Göran Björklund. Målet är att nå ett bättre valdeltagande än riksgenomsnittet.

Bo Thorin
bo.thorin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".