Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
mark

Infekterad debatt om Ängskolan

Publicerat onsdag 27 maj 2009 kl 07.32

Ängskolan i Skene anklagas för att driva en för hård marknadsföring för att locka elever från andra delar av Marks kommun. Detta drabbar andra skolor när elevkullarna minskar. Skolpolitiker har kritiserat skolans marknadsföring, och en infekterad debatt fyller spalterna i Markbladet.

Det som fått debatten att blossa upp är att skolstyrelsens ordförande socialdemokraten Gunnar Nilsson och vice ordförande kristdemokraten Per-Olof Hermansson sagt att Ängskolan haft en aggressiv marnadsföring och en ensidig profilering.

Hasse Carlsson jobbar med information och kommunikation, och tänker företagsmässigt. Han tycker att det är bra att en skola profilerar sig - särskilt när den som i Ängskolans fall samtidigt får bra betyg av både elever, föräldrar och skolverket. Och han gör en liknelse med bilindustrin:

– Ingen skäller på Volvo för att det går dåligt för Saab!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".