Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
borås

Elever testas för bättre resultat

Publicerat onsdag 9 september 2009 kl 07.44
Anpassad utbildning ger bättre resultat. Foto: Ingvar Karmhed Scanpix

På Almåsgymnasiet i Borås får alla nya elever genomgå en analys som ger svar på vilken "lärstil" eleverna har. Kunskapen kan eleven ha nytta av vid läxläsning, och lärarna har nytta av den när de lägger upp undervisningen.

I sex år har Almåsgymnasiet använt sig av lärstilsanalyser, först i liten skala och nu på alla nya elever. Och alla kommunala gymnasieskolor i Borås erbjuds nu att använda sig av tekniken som går ut på att eleven, föräldrar och lärare får veta hur eleverna på bästa sätt tar till sig information.

Eleverna får fylla i en enkät där de får svara på hur vissa påståenden stämmer in på dem som handlar om till exempel studiemiljö och sen får man genom ett dataprogram fram en profil på eleven.

Lisa Blomqvist går i tvåan på Almåsgymnasiet och hon tycker att lärstilsanalyserna inte minst kan vara bra för lärarna för att de ska kunna lägga upp sin undervisning på ett bra sätt.

Sofia Boo
sofia.boo@sr.se
tel 033-177569

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".