Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Mark

Fick fel diagnos - dog av p-piller

Publicerat torsdag 15 oktober 2009 kl 15.00
Foto Claudio Bresciani/Scanpix Sweden.

Uppdaterad 16:50
En ung kvinna från Marks kommun avled efter att ha ätit p-piller. Efter flera felaktiga diagnoser avled kvinnan av en blodpropp i lungan.

En ung kvinna kvinna från Mark avled efter att ha ätit P-piller under tre månaders tid.

Det var någon gång under året som kvinnan besökte en ungdomsmottagning. Hon klagade på att hon led av yrsel och huvudvärk, och fick då rådet av barnmorskan att söka hjälp hos vårdcentralen om hon hade fortsatta besvär.

När problemen senare blev värre gjorde hon just det, och besvären klassades då som nackspärr.

Dog i väntan på ambulans
När kvinnan ändå inte blev bättre togs ytterligare en kontakt med vårdcentralen. Då konstaterade en läkare att kvinnan istället led av en nedre luftvägsinfektion och skrev ut antibiotika.

Morgonen efter fick kvinnan akuta bröstsmärtor och avled i väntan på ambulans. Kvinnan hade drabbats av en propp i lungan - ett så kallat lungemboli.

Informationen fördes inte vidare
Socialstyrelsen som utrett fallet betecknar det inträffade som en mycket tragisk händelse, och säger att symptomen var svårdiagnostiserade.

Samtidigt framför Socialstyrelsen kritik över hur allt sköttes. Utredningen har visat att kommunikationen mellan personalen var dålig, och viktig information om flickans tillstånd fördes därför aldrig vidare.

Socialstyrelsen konstaterar att man hädanefter måste bli bättre på att dokumentera telefonkontakter och kommunicera bättre mellan olika yrkeskategorier.

Dessutom pekar Socialstyrelsen på att sjukvården bör överväga att dokumentera p-pilleranvändningen - detta för att kunna identifiera de patienter som kan tänkas få besvär på grund av p-piller.

Ökar risken för blodproppar
Pillret flickan ätit innan innan sin död var ett kombinationspreparat av märket "Yaz" som tillverkas av läkemedelsföretaget "Bayer".

Enligt läkemedelsverket ökar just kombinationspreparat riskerna för blodproppar med tre till fyra gånger - jämfört med om man inte äter p-piller alls.

Dock är det mycket ovanligt att någon avlider såsom i fallet i Mark.
Av en miljon kvinnor som behandlas under ett år kan två till fyra förväntas dö av en blodpropp, enligt Läkemedelverket.

LÄS MER:

Mattias Johansson
mattias.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".