Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tranemo

Mattelärarna i skolbänken - räknar med högre kunskaper

Publicerat måndag 19 oktober 2009 kl 10.33
Foto: Ulf Palm / SCANPIX.

Tranemos elever ligger sämre till i matte än övriga landet, och därför går man nu in med stödundervisning - för mattelärarna.

Tranemos elever är svaga på matematik. Det visar de nationella proven som bland annat pekar ut niorna som sämre än riksgenomsnittet.

På Limmaredsskolan har man nu fått 400 000 kr för att förbättra elevernas kunskap i matematik, och de som får stödläsa är inte eleverna, utan lärarna.

Under hösten samlas nu lärarna på Limmaredskolan i studiecirkelform för att lära sej mer om hur matte ska läras ut.

– Det finns säkert en hel del som vi lärare kan utveckla oss i: att inte vara så bundna vid böckerna, att vara mer insatta i mål och vart eleverna ska någonstans, säger Eva-Karin Jogbratt som är specialpedagog på Limmaredsskolan.

När matematik lärs ut i skolorna är det normalt sett mycket tyst räknande som gäller på lektionerna. 
Ett av budskapen till lärarna är tvärtom att få till mer diskussioner under lektionerna, något som ska öka förståelsen för vad just den uträkningen syftar till eller liknande.

– Jag tror att det kommer att påverka resultatet och lusten till lärandet i framtiden. Nu är det under väldigt kort tid, men i och med att vi satsar på lärarna kommer kunskaperna att bestå på lång sikt och utveckla matematiken, säger Jogbratt.

Ann-Christin Lundberg
ann-christin.lundberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".