Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Borås/Sjuhärad

Dubblering av hot mot kassan

Publicerat måndag 8 februari 2010 kl 07.28
1 av 2
Dan Rodahl, chef Försäkringskassan Sjuhärad. Foto: Jenny Hellström
2 av 2

Förra året mer än fördubblades antalet hot mot Försäkringskassan i Sjuhärad. Ökningen beror både på att kassan tar hoten på större allvar men också på de mer restriktiva reglerna för  ersättning, säger Dan Rodahl som är chef för Försäkringskassan i Borås.

Hoten mot Försäkringskassan ökar över hela landet. Förra året mer än fördubblades antalet hot mot kassan i Sjuhärad.

Det handlar dels om direkta hot mot de anställda, verbala och fysiska, men också situationer där människor som nekats ersättning hotar att skada sig själva.


Fler hot
Dan Rodahl, som är chef för Försäkringskassan i Sjuhärad, förklarar ökningen med att hoten har ökat i samhället som helhet och att man nu tillämpar mer restriktiva regler för ersättning.

– Vi tillämpar en försäkring som är mer restriktiv i dag än det har varit tidigare, och det klart att ju fler beslut vi tar om att inte ge personer den ersättning de begär så ökar naturligtvis också risken för konflikter mellan myndigheten och kunden, säger Dan Rodahl.

Det har alltid förekommit hot men på senare tid har Försäkringskassan börjat ta hoten på större allvar, bland annat med tydligare rutiner hur de anställda ska agera i hotfulla situationer.

– Policyn är att hot mot vår personal är att de ska polisanmälas, säger Dan Rodahl.

"Peter" hotades

"Peter", som egentligen heter något annat, är en av handläggarna som utsatts för hot. Under ett samtal med en klient hotade denne att allvarligt skada sig själv.

--Man fryser till och vet först inte vad man ska göra, säger "Peter". Men vi har ju fått utbildning på vad man ska göra.

"Peter" har arbetat som handläggare i åtta år, bland annat inom sjukförsäkringen, är en av de handläggare som hotats. I höstas hotade en klient att allvarligt skada sig själv under ett telefonsamtal.

--Personen befann sej i en pressad situation och det var ganska bråttom med handläggningen -då kom hotet, säger han. 

Tydligare rutiner
Samtalet avslutades och efter kontakt med sin chef larmades SOS omgående. Hotet verkställdes aldrig, ingen kom till skada. Även ersättningsfrågan löste sig senare. Enligt Försäkringskassan tar man hoten på större allvar i dag än för några år sedan, och man har också tydligare rutiner för hur personalen ska agera. "Peter" säger att han både känner sig trygg i det och inte:

--Jag vet ju hur jag ska agera men får man ett sånt här samtal där någon säger att man ska ta livet av sej så vet man ju inte om de här rutinerna hjälper till och lyckas förhindra det, säger "Peter", handläggare på försäkringskassan.

Jenny Hellström
jenny.hellstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".