Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
ulricehamn

Lärare räknar inte med mattekunskaper

Publicerat måndag 15 februari 2010 kl 11.33
1 av 2
Foto: Leif R Jansson / SCANPIX
2 av 2

Förskolebarn i Ulricehamn är ofta bra på matte, men lärarna i grundskolan är inte tillräckligt bra på att ta vara på kunskaperna.

Förra årets forskningsstudie i Ulricehamn visar att förskolebarnen har bra kunskaper i matte, men att kunskapen inte tas tillvara. Fokus i lärandet har varit på arbetsform och arbetssätt och inte på innehållet.

Kvalitetsredovisningen pekar på att många elever inte klarar måluppfyllelsen i årskurs nio, något som kan tyda på en ackumulerad kunskapsbrist i basämnena.

Nu står skolan för ytterligare stora besparingar, men barn- och utbildningschefen Göran Nyman tror inte att det ska behöva påverka resultatet negativt.

– Vi måste titta på vilka resurser vi har, exempelvis i form av lärarnas tid och inte minska kompetensutvecklingen, säger Göran Nyman, barn- och utbildningschef i Ulricehamn.

Jan-Åke Thorell
jan-ake.thorell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".