Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Borås

Strandsatta i Irak fråga för KO

Publicerat fredag 1 oktober 2010 kl 12.59
1 av 2
Foto: Scanpix.
2 av 2
Chra Kader. Foto: Joel Wendle/SR Sjuhärad.

Konsument-ombudsmannen har nu beslutat att hjälpa flera hundra personer att få tillbaka pengar för flygbiljetter som de aldrig kunde använda. Returresorna från Irak ställdes in, men utan att pengarna betalades tillbaka.

Konsumentombudsmannen har nu beslutat att hjälpa flera hundra personer som förra sommaren reste till Irak.
När de skulle hem till Sverige igen ställde flygbolaget in flygningarna, och resenärerna var tvungna att köpa en ny hemresa av något annat bolag.

En familj som råkade illa ut är familjen Kader från Borås.

– Det var nästan 25 300 som vi inte alls fått tillkaka, säger storasyster Chra Kader.

Hennes mamma och tre småsyskon var förra sommaren i hemlandet Irak på semester. Familjen hade köpt biljetterna till hemresan redan innan de åkte till Irak, men när de skulle flyga hem fick de beskedet att flygningen var inställd.
För Chras småsyskon som skulle börja skolan hemma i Sverige var det en jobbig situation att inte veta när det skulle kunna komma hem, berättar Chra.

– De var jätteoroliga och grät hela tiden: "Herregud, vi kommer inte tillbaka". Men det gick inte att ändra på det.

Familjen lyckades till slut köpa nya flygbiljetter och ta sig hem till Sverige två veckor senare än planerat.

Allmäna reklamationsnämnden har fått in över 300 liknande anmälningar från förra sommaren, och på grund av den stora mängden anmälningar i samma ärende så har nu Konsumentombudsmannen KO att föra en grupptalan för de drabbade.

Flygbolaget som ställde in flygningarna, Viking Airlines, hävdar att skulden ligger hos en resebyrå. Enligt Viking Airlines har byrås sålt biljetter utan att ha rätt att göra det.

Allmäna reklamationsnämnden har redan hunnit avgöra några enskilda ärenden, och i flera fall också kommit fram till att ansvaret är resebyråns.

Tomas Olemyr På Viking Airlines säger att flygbolaget aldrig fått några pengar från resebyrån för biljetterna och att en polisanmälan är därför gjord.

– Det handlar om ett bedrägeri. Det är anmält till polisen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".