Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BORÅS

En bil skadas varje dag

Publicerat torsdag 28 oktober 2010 kl 08.20
"Det är rent slarv"
(1:42 min)
1 av 2
Allt för många bilar skadas på grund av slarv, tycker Micael Johansson. Foto: Jan-Åke Thorell
2 av 2
Micael Johansson

Varje arbetsdag skadas en av Borås stads tjänstebilar. Under årets nio första månader har 300 skador inrapporterats - lika många som under hela förra året. Orsaken är ofta rent slarv och nu kräver trafikingenjören Micael Johansson skärpning.

Borås stad har cirka 500 fordon - ungefär tre hundra av dem skadas årligen i någon form av tillbud. Oftast ligger orsaken hos föraren. Ungefär hälften av alla skador är "singelolyckor" där föraren till exempel backat in i en stolpe eller repat bilen mot något.

– Ofta är det slarv, säger Micael Johansson. Det är rent skamligt att vi inte kan ta reda på vad som är fel och åtgärda det. Och som skattebetalare vill jag naturligtvis att pengarna ska användas på rätt sätt.

I en hel del fall (37 stycken under 2009) anmäls aldrig skadan utan upptäcks i efterhand av någon annan. I de fallen ersätts skadan oftast inte av försäkringsbolaget utan kommunen får ta hela kostnaden.

Av de 307 skadeanmälningarna under 2009 är 75 procent reglerade och kostnaderna klara. Totalt har Borås Stad betalat 703 000 kronor för dessa skator i självrisker och egna reparationer. När alla skador är reglerade uppskattas kostnaden bli cirka 800 000 kronor.

– Skadefrekvensen på fordonen i Borås Stad ligger på cirka 80 procent och enligt Trafikverket brukar en skadefrekvensen 50 procent tyda på brister i företagets fordonshantering, berättar Micael Johansson.

Han kan inte svara på varför skadefrekvensen är så hög i Borås, men han påtalade problemet för flera år sedan - men det är inte mycket som hänt. Och nu kräver han åtgärder - kanske i form av utbildning - något som redan förekommer till viss del.

– Vi har utbildning i eco-driving och en del avdelningar har det i halkkörning och liknande, säger Mikael Johansson.

Men ska man behöva utbilda förare som har körkort?

– Ja egentligen tycker jag det. Har vi oförmåga att köra rätt, så varför inte?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".