Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skivdöden forsätter - hela kedjan i konkurs

Uppdaterat onsdag 16 februari 2011 kl 16.50
Publicerat onsdag 16 februari 2011 kl 05.26
Butikschefen: "Det är bara oerhört synd"
(1:24 min)
1 av 3
Foto: Ninos Chamon/P4 Sjuhärad.
2 av 3
Butikschefen Mats Engman är bitter över butikens öde. Foto: Ninos Chamoun/P4 Sjuhärad.
3 av 3
Brevet från vd:n Istvan Beres.

Nu går Skivlagret i konkurs - Sveriges största skivhandelskedja. Huvudkontoret och elva butiker i landet stängs, bland annat den i Knalleland.

På Skivlagret i Knallerian i Borås är det en mörk dag. Den digitala musikens mördande konkurrens har en gång för alla slagit undan benen för butiken och hela kedjan den ingår i. 11 butiker går nu i konkurs och totalt 44 anställda får gå.

– Jag tillsammans med mina två anställda tjejer är rent ut sagt ledsna. Vi har gett allt, och med de små medel och den motvind som vi har har vi vart extremt duktiga. Någonstans är jag stolt, säger Mats Engman - butiksansvarig på Skivlagret i Borås.

"Känner bara tomhet"
CD-skivan har blivit alltmer svårsåld sedan början av 2000-talet, och med gratismusik och billigare alternativ på nätet blir det svårare för skivbutiker att gå runt ekonomiskt.
Skivleverantörernas priser är allt för dyra för butikerna vilket får kunderna att välja bort den fysiska CD-skivan.

I måndags fick Mats Engman beskedet om att skivlagret inte kommer att överleva. Trots att beskedet inte kom helt oväntat är det tungt.

– Jag känner bara tomhet, besvikelse och bitterhet. Jag tycker det är oerhört synd för det finns ett behov hos konsumenterna, även om det är få, att kunna känna på grejerna, lyssna och få identitet och känslor för musiken, säger Mats Engman - butiksansvarig på Skivlagret i Borås.

Musik får inte kosta längre
Enligt Skivlagrets vd Istvan Beres är den omedelbara orsaken till kedjans konkurs att levernatörerna inte velat anpassa priserna, men egentligen handlar det om konkurrensen från gratis- eller billiga digitala medier.

– Folk köper numer mycket färre CD-skivor. En ny CD-skiva för 150 till 200 spänn anser konsumenterna vara för dyr, säger han.

Men tror du inte det hjälper att sänka priset på CD-skivor?

– Skulle en CD-skiva kosta 99 spänn och äldre skivor kosta allt från 29 upp till 99 spänn så är jag övertygad om att det funnits en marknad ett tag till.

Men det digitala tar obönhörligen över. Först olaglig nedladdning och nätförsäljning och sedan olika gratisalternativ och småningom även Spotify har blivit övermäktiga.

Den långsamma skivdöden
Problemen började på allvar 2005 med sjunkande skivförsäljning, säger Istvan Beres. Även om han började sälja film och TV-spel så kommer även de att gå samma öde till mötes som skivorna och konkurreras ut av det digitala.

Ändå tror han att det blir några skivhandlare kvar.

– Vi har ju givetvis Bengans i Göteborg som är duktiga och brinner för det här och i Malmö finns Folk och rock vidare. Men ska man leva endast på det här och betala löner till sina anställda så tror jag att det blir jättetufft.

Han tar exempelvis Roxettes senaste skiva. Den säljs för under hundralappen i Storbritannien och USA, medan han till att börja med får betala leverantören 120 kronor och sedan lägga till kostnader för löner, hyra och till en liten marginal.

Istvan Beres tror att CD-försäljningen främst kommer att hamna på bensinstationer och Ica Maxi som säljer skivor bland mycket annat och inte behöver överleva på dem.

Han inser förstås att mycket hänt sedan han var grabb och lyssnade på sin Walkman.

– Den var fyra gånger större än en IPhone och spelade 15 låtar medan en smart telefon kan man ha uppemot 80 000 låtar. Utvecklingen går givetvis åt det digitala hållet och dagens ungdomar växer upp med det och de kommer självklart välja det - det är så det är, suckar Istvan Beres.

Ninos Chamoun
ninos.chamoun@sr.se

Epp Anderson
epp.anderson@sr.se

Fråga

Digitalt tar över, men försäljningen rasar

Under helåret 2010 gick den totala musikförsäljningen i Sverige ner med 4,2 procent.
Totalt såldes musik för drygt 825 miljoner kronor (att jämföra med 1,5 miljarder år 2002)

Den digitala försäljningen står idag för 31,2 procent av den totala musikförsäljningen, en uppgång med hela 83 procentenheter jämfört med förra året.
Totalt har den digitala försäljningen i världen ökat med 1000 procent från 2004 till 2010.

Grammofonleverantörernas Förenings rapport, 27/1-2011

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".