Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BORÅS

Exbrottslingar är modellen för Oscar of Sweden

Publicerat torsdag 8 september 2011 kl 16.45
Vd:n: "Symbolik - hårda på utsidan, mjuka på insidan"
(1:15 min)
1 av 2
Bilden är beskuren. Foto: Dragster Kommunikation.
2 av 2
Bilden är beskuren. Foto: Dragster Kommunikation.

Boråsföretaget Oscar of Sweden vill sticka ut i reklamflödet med budskapet "Skönheten kommer från insidan". Därför använder man före detta kriminella i sin nya reklamkampanj för skjortor.

– De skjortor vi lanserar med detta är med väldigt mycket detaljer, och en knäppt skjorta har ett utseende och en öppnad får ett annat. Det är detsamma med de här killarna som på utsidan har en väldigt tuff och rå attityd, men är fina och mjuka på insidan - där är symboliken, säger Oscar of Swedens vd Per Åman.

Fanns det några som helst tveksamheter när ni diskuterade den här idén?

– Självklart, för jag vet ju att det här balanserar på en smal egg så att säga. Vi har varit väldigt noga med att det inte varit några brottslingar i den formen av våldtäkter eller mord, utan det har varit andra former av kriminalitet.

Var drog ni gränsen för vad som var ok för att vara med?

– Den är ju väldigt svår att dra, för vi ställer oss naturligtvis inte bakom några som helst brott. Det är ju mer att visa att det går att komma ut som en hel och vacker människa, trots en tuff fasad och ett brokigt förflutet.

Men kommer det locka fler att köpa skjortorna tror du?

– Det kanske inte är huvudsyftet, utan huvudsyftet är att skapa trafik till hemsidan. Det är klart att det är ett PR-trick - självklart, säger  Oscar of Swedens vd Per Åman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".