Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Automatsvar hos polisen

Publicerat tisdag 19 oktober 2004 kl 09.05

Från och med i dag kommer den som ringer till polismyndigheten i Västra Götaland inte längre att mötas av en växeltelefonist. I stället svarar en inspelad automatröst och uppringaren uppmanas att välja mellan olika alternativ genom att trycka på telefonens knappar.

Från polisens sida uppger man att förändringen kommer att underlätta kontakten med allmänheten vid icke akuta ärenden och samtidigt minska trycket på larmnumret 112. Vinsten ligger i att polisen slipper kopplingstid, det vill säga telefonören får göra valet istället för växeltelefonisten, men möjligheten att tala med telefonist finns kvar.

En annan förändring är att man kan bli kopplad till ett annat polisdistrikt när man ska göra en anmälan. Enligt kommissarie Ronald Krantz vid polisen i västra götaland så blir det ingen kvalitetsskillnad på anmälan, vinsten här blir att arbetsbelastningen jämnas ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".