Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BORÅS

Datakrånglet fortsätter - "Det är ett aprilskämt"

Uppdaterat onsdag 4 april 2012 kl 16.47
Publicerat onsdag 4 april 2012 kl 07.52
Enberg, it-ansvarig: "Personalen blir uppgiven"
(1:34 min)
Kulturskolans IT-ansvarige Jan Enberg har fått nog av Borås stads datorer. Foto: Camilla Walldán.

Problemen fortsätter med Borås kommuns datasystemen, och nu har Kulturskolans IT-ansvarige tröttnat rejält. I ett mail till kommunstyrelsen kallar han kommunens dataavdelning för ett aprilskämt. Men att lösa problemen kommer att ta tid.

Borås kommuns it-system har fortfarande många brister. Jan Enberg som är Webb- och IT ansvarig på Kulturskolan och han har nu tröttnat på krånglande IT och datorer.

– När det är segt, tar minutrar att logga in och inte fungerar så blir personalen uppgiven och förlitar sig inte på detta längre. Det är det ena. Sedan går vi 16 april ut med att man kan anmäla sig till kulturskolan på webben - då vill det till att den fungerar...

Problem
När Jan Enberg arbetade med webbsidan i förra veckan fick han problem med publiceringen som såg konstig ut. Det är viktigt att webbsidan fungerar, eftersom anmälan till skolan primärt ska göras på webben.

Jan fick nog. Han satte sig och skrev ett mail till kommunstyrelsen där han kallade kommunens dataavdelning Dataservice för ett aprilskämt, att dataservrarna är för gamla och att mer resurser krävs.

Just när nyheterna var på besök fungerade datorerna som de skulle på Kulturskolan, men problem uppstår alldeles för ofta.

– Jag hoppas att kommunalråd och så vidare tar tag i detta nu och ser över det här nu så att man får en webb som fungerar dygnet runt alla dagarna på året - både för boråsarna och arbetstagarna inom kommunen. Det är alla betjänta av, säger Kulturskolans it-ansvarige Jan Enberg.

Erkänner brister
Ingmar Persson, förvaltningschef vid Servicekontoret i Borås, håller med om att IT-strukturen i Borås har en hel del brister:

– Jag förstår till fullo alla dem som känner sej besvikna över att det inte fungerar som det ska. Däremot har jag liten förståelse för att man hela tiden skyller på Dataservice.

– Det här är ju brister i den struktur som Borås Stad byggt upp under flera år som vi får plikta för och det tar tid att rätta till de bristerna, säger Ingmar Persson.

Han förstår kritiken mot kommunens IT-system även om han tycker det är att gå väl långt, att kalla Dataservice för ett aprilskämt. Han säger att de arbetar hårt på förbättra systemet, och att det finns planer på att införskaffa en helt ny plattform som skulle skapa stabilititet. Men det kommer det dröja.

– Alla åtgärder kostar pengar och de måste finaniseras. Det här är en resa som är påbörjad och den tar tid, konstaterar Ingmar Persson, förvaltningschef vid Servicekontoret i Borås.

Fråga

Tidigare artiklar

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".