Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BORÅS

Stress kan skada hälsan

Publicerat söndag 22 april 2012 kl 10.48
Boman: ”Inte nyttigt att alltid vara uppe i varv”
(1:39 min)
Stress. Foto: Scanpix.

Det finns stora risker med stress - och att ständigt vara på alerten och ställa upp på omgivningens alla krav kan vara skadligt. Det menar Lennart Boman som föreläste om stress på Högskolan i Borås i veckan.

Det finns stress som både hjälper och stjälper oss i vardagen - det menar Lennart Boman på Institutionen för Vårdvetenskap på Högskolan i Borås. Dock är det aldrig bra att ständigt vara på alerten.

– I min värld är det inte nyttigt att alltid vara uppe i varv, utan det är viktigt med perioder där vi kan varva ner och koppla av. Det är just det kontinuerliga stresspåslaget som kanske i förlängingen mynnar ut i den här dysfunktionella stressen och därmed sjukdom, säger han.

Stressen hjälper oss att överleva, men är inte alltid bra. Det finns indikationer på att stress är kopplat till vällevnadssjukdomar, som diabetes typ 2, åderförkalkning och utmattningssyndrom.

Och även om det inte går att bevisa, är uppfattningen att vi idag lever i ett allt mer stressat samhälle, och det är svårt att vet hur man ska förhålla sig till en värld där allt ska gå fortare.

– Det är inte så lätt, dagens samhälle kräver ju att man ska vara upp- to-date och hålla sig framme på diverse områden. Då är det viktigt att vi tar ansvar för vår kropp och hur vi lever, säger Lennart Boman som förklarar att det rör sej om matvanor, motion och även stress.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".