Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BORÅS

Säkrare väg mellan Sjöbo och Fristad

Publicerat måndag 23 april 2012 kl 08.11
Kommunalråd "Osäker trafikmiljö"
(1:35 min)
1 av 3
Tom Andersson (MP). Foto: Bo Thorin, P4 Sjuhärad
Under 2000-talet har en stor mängd olyckor skett på R42 mellan Fristad och Borås, bland annat tre dödsolyckor. Karta: Trafikverket.
2 av 3
Under 2000-talet har en stor mängd olyckor skett på R42 mellan Fristad och Borås, bland annat tre dödsolyckor. Karta: Trafikverket.
I förstudien till en upprustning av R42 pekas en rad problem ut. Karta: Trafikverket.
3 av 3
I förstudien till en upprustning av R42 pekas en rad problem ut. Karta: Trafikverket.

Det blir satsning på säkerhet när Borås norra infart skall byggas om. Förutom förbifarten öster om Sjöbo och rondellen på Knalleland planeras nu också en omfattande upprustning av riksväg 42 från Sjöbo till och med väster om Fristad.

– Det är en sträcka där det sker många olyckor, säger kommunalrådet Tom Andersson (MP) som är ansvarigt kommunalråd för trafikfrågor i Borås. 

Under 2000-talet har det skett tre dödsolyckor på vägen mellan Sjöbo och Fristad och dessutom ett otal incidenter. Tom Andersson har därför skyndat på vägplanen som än så länge bara är på ett förberedande stadium där det nu (23 april) är dags för kommunstyrelsen att yttra sig.

 – Det största problemet är den osäkra miljön för de oskyddade trafikanterna. Dels är det osäkra korsningar man kommer att åtgärda, dels är det gång- och cykelvägar.

Borås vill inte längre se riksväg 42 söder om Fristad enbart som en transportled utan som en utbyggd stadsgata eftersom det byggs allt fler bostäder mellan Borås och Fristad. Det betyder att säkerheten ska vara viktigare än framkomligheten och att hastighetesgränserna i flera områden kommer att sänkas.

Det betyder också att det ska byggas gång/cykelbanor utmed den nya vägen och att en rad utfarter och mindre korsningar ska bort. De ska samlas i nya matargator och trevägskorsningar.

Dessutom vill Tom Andersson att genomfartstrafiken norrut, mot Trollhättan och Vänersborg, i stället bör ledas via väg 180 och Alingsås och att man utreder vad det skulle ge för effekter om den genomfartstrafik som blir kvar skulle ledas runt Fristad centrum och skolorna, via Statoilmacken söder om Fristad, Fristad kyrka och Nya kyrkvägen in i samhället igen.

– En väg rakt igenom centrum ger en barriäreffekt och det blir otydligt vad som är gångbana, cykelbana, parkering och väg, säger Miljöpartiets kommunalråd Tom Andersson.

Upprustningen av riksväg 42 kommer att ske gradvis och de stora arbetena inledas först om flera år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".