Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
MARK

Vinreklam i brevlådan upprör

Publicerat fredag 4 maj 2012 kl 15.48
"Nä, nu har de skickat ut till 50-åriga tanter"
(1:16 min)
Foto: Tilde Lewin

Winnie Blom Jensen i Skene fick reklamutskick om lådvin i brevlådan - adresserad till henne personligen. Det fick Winnie Blom Jensen att reagera.

Reklamen kom från ett tyskt företag och var adresserat till henne personligen. Nu ställer Winnie Blom Jensen sig frågan om hon fått reklamen för att hon är kvinna i femtioårsåldern och ensamstående - och därmed tillhör vad företaget ser som rätt målgrupp för hemlevererat vin.

– Bland all post fick jag även en reklam från ett företag som tyckte jag skulle köpa vin, och det blev jag irriterad över för det var ju reklam som var riktad direkt till mig med mitt namn på. Och det gillade inte jag, säger Winnie Blom Jensen.

Hon anmälde reklamen till Konsumentverket i april, och ifrågasatte i anmälan om reklamen var laglig.

Enligt lag får alkoholreklam inte vara uppsökande. Dessutom avråder Konsumentverket i sina rekommendationer helt från direktadresserad alkoholreklam.

Winnie Blom Jensen reagerade på att reklamen verkat rikta in sig på en särskilt utsatt målgrupp.

– Jag kollade lite med mina kompisar som är i samma ålder som jag själv, runt femtio, och en kompis i Stockholm hade fått exakt samma brev, och vi reagerade båda två likadant att: "nu har de skickat ut till femtioåriga tanter, ensamstående, med bra ekonomi", och det tyckte vi inte om.

– Man vet ju att det finns väldigt många kvinnor som har problem med alkohol, och just vinet är det som är boven. Lådvin är det som är svårast att hantera, för du ser ju inte hur mycket du dricker när det står på köksbordet.

Alkoholreklam är omstridd. Enligt branschens egna tillsynsman saknas domstolspraxis helt vad det gäller direktreklam, och osäkerheten om hur alkohollagens marknadsföringsregler ska tillämpas är stor.

Winnie Blom Jensen arbetar på nykterhetsorganisationen IOGT-NTO, men poängterar att hon gjorde anmälan som privatperson.

– De som inte har problem kan ju köpa alkohol när de tycker de behöver det, men av hänsyn till de som har problem har vi ju lagar, som ska skydda dem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".