Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
borås

Stor vattenläcka på Sturegatan

Uppdaterat söndag 12 augusti 2012 kl 13.18
Publicerat söndag 12 augusti 2012 kl 07.57
Fastighetsägaren: "Finns det ingen katastrofplan?"
(0:37 min)
Fjärrvärmeledningen har sprungit läck i källaren till ett bostadshus på Sturegatan i Borås. Foto: Caroline Aronsson P4 Sjuhärad

En stor vattenläcka pågick i morse på Sturegatan i Borås. Fjärrvärmerör i källaren av en byggnad läckte 98-gradigt vatten under sex timmar innan man tillslut lyckades stänga av flödet.

Runt klockan halv fyra i morse upptäcktes vattenläckan i källaren på Sturegatan. En rörmokare som var först på plats kunde snabbt konstatera att han inte kunde hjälpa till, då det var ett fjärrvärmerör som sprutade hett vatten, så man fick kalla på förstärkning.

Omfattande skador

Under flera timmar kunde räddningstjänsten bara försöka pumpa undan vatten så fort det gick, helt utan att veta hur eller när flödet kunde strypas. Tillslut kunde Borås Energi & Miljö stänga av fjärrvärmen till den drabbade byggnaden. Då hade det gått över sex timmar sedan boende i huset larmat om läckan.

– Det är svårt att samla tankarna. Att man inte har bättre beredskap i kommunen än såhär. Jag kan inte förstå hur sånt här kan ske. Det finns alltså ingen katastrofplan? undrar Göran Lenberg som äger den drabbade fastigheten.

Det 98-gradiga vattnet låg länge en knapp halvmeter djupt i källaren, trots att räddningstjänsten satte in elektriska pumpar. Högre upp i huset har bostäderna fyllts med ånga. Byggnaden har fått omfattande vattenskador, än är det oklart hur svåra.

Vatten kvar i rören

Driftschef Anders Jonsson på Dalkia Sweden AB har följt planen.

– Det finns en katastrofplan och den drog vi igång valda delar av. Så den fungerade, ja.

Varför tog det sex timmar att få bukt med problemet?

– Det första vi gjorde när vi såg att vi tappade vatten i fjärrvärmenätet var att stänga våra stora ventiler för att lokalisera i vilket område vi hade läckaget. Sedan hade vi personal på plats som började stänga i kammare och dylikt. Men så har man ju alltid en kvarvarande mängd vatten i rören, och trycket måste komma ur. Så då kan det ju ta en tid att få, som ni upplever det, "slut på läckaget", men som jag anser är fullständigt normalt.  Sedan håller jag med om att det är onödigt att vatten rinner in i fastigheten.

Kunde detta gjorts annorlunda eller bättre?

– Nej, jag anser att personalen agerade utefter de rutiner vi har. Så nej, vi kunde inte gjort det annorlunda, säger Anders Jonsson på Dalkia Sweden AB.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".