Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BORÅS

11-åringar sparkade sig in i maktens korridorer

Publicerat fredag 17 augusti 2012 kl 07.25
Trickboardåkare: ”Vi ger oss inte”
(1:28 min)
1 av 4
Foto: Niclas Odengård, P4 Sveriges Radio.
2 av 4
Bild: Trickcyklarna parkerades i en rad utanför kommunalrådet Ulf Olsson tjänsterum. Hämtad från Ulf Olssopns Facebooksida. Foto: Göran Björklund, Borås Stad.
3 av 4
Här är eleverna som ville få en ändring: Tea Rehnström, Love Persson, William Carlsson, Axel Scharl och Oliver Hjert och de går på Engelbrektsskolan klass 5b. Foto: Niclas Odengård, P4 Sveriges Radio.
4 av 4
Foto: Niclas Odengård, P4 Sveriges Radio.

Efter mycket kamp fick Borås skejtare och trickcykel-fantaster en egen hall för två år sedan. Men, sedan dess har en annan sport fått ett uppsving och nu vill de också ha utrymme: det handlar om sparkcyklar, så kallade kickboards.

Idag får sparkcyklar inte komma in i kommunens skejthall, något som fått nio stycken 11-åringar att agera.

Härom dagen rullade de helt enkelt in på stadshuset och frågade efter en ändring - direkt hos kommunalråden.

På kommunalråd Ulf Olssons Facebooksida finns numera en ganska annorlunda bild av ett gäng sparkcyklar - snyggt parkerade i maktens korridorer i stadshuset.

Besöket var i sig ovanligt - nio stycken 11-åringar från flera skolor i Borås hade tröttnat på att de inte fick åka med sina sparkcyklar i kommunens skejthall.

– Vi ville ju också åka, men då sa de (i hallen) att "ni får sluta tjata på oss och gå till kommunen och fråga". Då åkte vi ner dit, och så fick vi åka in och fråga dem.

Hur var politikerna mot er?

– Mycket snällare än vi trodde. Istället sa de att de skulle kolla och de var jättepostiva mot oss.

– De tyckte det var konstigt att vi kom in med sparkcyklar, säger femteklassaren Tea och fnissar.

Initiativet från barnen har väckt en del munterhet, men också lyft fram att kommunen blivit helt överrumplade av den nya sporten.

När hallen byggdes för två år sedan var det inte tal om sparkcyklar, och idag är tiderna fulltecknade av BMX- och skateåkare.

I kommunen är det fritids och folkhälsoförvaltningen som bestämmer om skatehallen, och enligt förvaltaren Hans Frisk är problemet att det är svårt att blanda sporterna.

– Det är väl lite att det är skaderisk om man tränar tillsammans - BMX går väldigt fort. Men vi ska försöka lösa det i höst så snabbt som möjligt, att vi fördelar hallen så bra som möjligt mellan de här tre sporterna. Det behövs bara lite vilja från alla.

Skulle det ändå bli ett nej tänker Tea, Love, William, Axel och Oliver inte ge upp.

– Då går vi tillbaka till kommunalråden igen. Vi kommer klaga tills vi får något.

Ni ger er inte alltså?

– NEJ!

Sparkcykeln

Foto: Niclas Odengård, P4 Sveriges Radio.

Den första sparkcykeln omnämns 1928, men det var först runt 1985 som varianten med små hjul blev på modet bland ungdomar på stranden med flera ställen i USA.

Från 1995 när det nu vanliga utförandet ("made in China") kom, blev sparkcykeln än populärare i både USA och i övriga delar av världen.

Det definitiva genombrottet i Sverige kom runt år 2000 - då under namnet "Kickboards".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".