Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Massiv kritik mot postorderföretaget Nelly

Publicerat torsdag 23 augusti 2012 kl 08.05
Kund: ”Jag kommer inte handla mer från Nelly”
(1:35 min)
1 av 2
Foto: Joel Wendle
2 av 2
Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på Nelly. Foto: Nelly.

Den senaste tiden har det riktats hård kritik mot postorderföretaget Nelly. Arga reaktioner från kunder har vällt in, bland annat handlar det om sena leveranser, fel varor som kommit, och returer där man inte får pengarna tillbaka.

Madeleine Hed beställde klänningar från Nelly och fick både påminnelser och inkassokrav utan att ha fått en faktura. Och hon har haft svårt att få hjälp av kundtjänst för att reda ut problemen;

– Jag är mest besviken på att jag fått påninnelser och inkassokrav som jag egentligen inte ska betala men som jag tvingats till, säger  Madeleine Hed.

Under sommaren har Nelly flyttat sitt lager från Borås till Falkenberg, vilket orsakat problem och att man ber kunderna ha överseende med fel och  sena leveranser. Men sena leveranser blir det och många upplever det frusterarade att det inte går att nå företaget på telefon utan att man måste mejla där väntetiden på svar är lång.

På Nellys facebooksida strömmar dagligen kommentarerna in om felaktiga leveranser. Fredrik Bengtsson är kommunikationschef för Nelly och förstår att kunderna är missnöjda.

– Under sommaren har vi haft stora problem och det beklagar vi, säger Fredrik Bengtsson.

Efter att P4 Sjuhärad uppmärksammat problemen och varit i kontakt med Nelly gick företaget igår eftermiddag ut med ett pressmeddelande som säger att de drabbats ska få kompensation och att de ber om ursäkt för den dåliga kommunikationen. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".