Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
HEDARED

Nya testbanan världsunik - och hemlig

Publicerat måndag 3 juni 2013 kl 07.39
VD:"Konkurrenter får inte se varandra"
(1:35 min)
1 av 3
Del av testbanan i Hällered. Foto: Jan-Åke Thorell
2 av 3
Bygget av testbanan i Hällered är i full gång. Foto: Jan-Åke Thorell
3 av 3
Pether Wallin, vd för AstaZero. Foto:Jan-Åke Thorell

AstaZeros nya testbana i Hällered utanför Hedared har snart kommit halvvägs. Anläggningen blir världsunik - och extremt hemlig.

Hösten 2014 kommer området att ha förvandlats från en gigantisk byggarbetsplats till en världsunik testanläggning som ska öka säkerheten i framtidens bilar. Och det här ställer extra höga krav på sekretessen.

– Vi ska kunna ha fyra olika kunder samtidigt och därför bygger vi med sekretess, med vallar så man inte kan se in i de fyra delarna, säger vd:n för AstaZero Pether Wallin

Ett internt vägnät byggs också, under testbanorna, så man kan ta sig mellan de olika delarna utan att se vad som försiggår på de andra banorna. Särskilt tyskarna är väldigt angelägna om sekretessen, dels mot Volvos testbana som ligger granne, dels utifrån banorna på den nya anläggningen.

– De är väldigt måna om att kunna göra saker utan att någon annan kan se, säger Pether Wallin.

Det unika med den nya testbanan är att bilmärken från hela världen här ska kunna testa den aktiva säkerheten i bilarna, det vill säga olika scenarier där system i bilen gör att bilen själv tar över kontrollen från föraren.

Idag finns det ju utrustning i en del bilar som gör att de stannar av sig själva om ett hinder dyker upp framför fordonet, men i framtiden tror man att bilarna ska kommunicera med varandra - och även infrastrukturen runt omkring, för att undvika olyckor.

Den här tekniken är förenad med mycket hemlighetsmakeri. Men en grupp spioner kommer det att bli svårt att skydda sig ifrån - paparazzifotograferna.

– Ja, jag tror aldrig att vi kan skydda oss mot dem. De kan ju ligga på en höjd på väldigt långt avstånd och ändå zooma in på väldigt små detaljer, säger Pether Wallin.

Testbanan i korthet

1,2 miljoner kbm massor flyttas, vilket motsvarar en fotbollsplan 240 meter högt.
Dumprarna kör motsvarande 5 varv runt jorden för att transportera massorna.
400 000 kvm asfalt ska anläggas, motsvarande 80 fotbollsplaner.
Testbanan innehåller:
5,7 km landsväg
1 km flerfilsväg
9 kvarter stadsmiljö (varje kvarter 25x40 meter)
500 m fri asfalterad höghastighetsyta
Totalkostnad för projektet, knappt en halv miljard kronor
Invigning i september 2014

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".