Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Besparingar i kollektivtrafiken

Boråspolitiker missnöjda med Västtrafik

Publicerat tisdag 18 juni 2013 kl 07.24
Tom Andersson: "Man måste kunna lita på linje 100"
(1:51 min)
1 av 4
Linje 150 idag. Bild: Västtrafik
2 av 4
Linje 150 från 2014. Bild: Västtrafik
3 av 4
Linje 200 idag. Bild: Västtrafik
4 av 4
Linje 200 från 2014. Bild: Västtrafik

Den regionala busstrafiken har blivit sämre sedan Västtrafik tog över ansvaret för kollektivtrafiken från kommunerna förra året. Det anser flera ledande Boråspolitiker.

Politikerna i Borås pekar på nedskärningsförslaget som inte minst går ut över göteborgsbussarna, linje 100. Efter protester har försämringen ändå mildrats, säger Miljöpartiets kommunalråd i Borås, Tom Andersson.

– Vi vill att man ska vara varsam med förändringar som försämrar linje 100s attraktivitet. Man ska veta att det finns täta turer på linjen, man ska kunna lita på att man kan resa med den.  

Västtrafik måste de närmaste åren spara 70 miljoner kronor, och har bland annat föreslagit försämringar för 14 busslinjer i Sjuhärad. Moderaternas kommunalråd Annette Carlson menar att Sjuhäradslinjerna har drabbats hårdare än andra delar av Västra Götaland.

Efter protester från Borås så försämringarna mildrats något. Linje 100 ska visserligen gå mera sällan nu under sommaren - från var tionde till var 20:e minut i rusningstid - men nattbussarna ska gå en gång i timmen i alla fall.

Linje 150, Fristadbussen, blir ett par turer fattigare på kvällar och helgmorgnar och ska inte längre gå via Allégatan, som är en flaskhals, utan via Sven Eriksonsgatan. Linje 200, Ulricehamnsbussen, ska inte längre gå via Åsbogatan, också en flaskhals, utan efter lasarettet ta sig ut på R40 igen och in till Resecentrum den vägen.

Tom Andersson är inte nöjd med Västtrafiks förändringar.

– Vi tycker inte att det har fungerat på bästa sätt sedan Västtrafik tog över. De försämringar vi nu ser i Borås tror vi inte motsvarar vad som hade hänt om vi själva hade varit inblandade med en påse pengar, så som det var tidigare.  

Han hoppas ändå på en ljusning framöver.

– Det är svårt att påverka, men vi jobbar för att öka vårt inflytande i Västtrafik. Under det senaste mötet vi hade kändes det ändå som att det fanns ett frö till att det ska bli en förbättring

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".