Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Borås

Borås satsar 120 000 på Almedalen

Publicerat onsdag 26 juni 2013 kl 07.19
Näringslivschefen: "Nätverk där makthavare träffas"
(2:00 min)

Borås den enda kommunen i Sjuhärad som deltar på Almedalsveckan. Förra året var man också där - då kostade kommunens deltagande drygt 120 000 kronor. P4 Sjuhärad har granskat vad pengarna gick till och vad man fick för dem.

– Det är ju ett nätverk där hela Sveriges makthavare träffas, vill man då lansera ett koncept så är det ett bra ställe att vara på, säger Borås stads näringslivschef Anders Glemfelt.

Förra året arrangerade Borås ett eget evenemang i Almedalen - för att lansera samarbetet mellan kommun, högskola och näringsliv i nya stadsdelen Simonsland, och som fått namnet Textile and fashion center.

Slutnotan landade på närmare 100 000 kronor. Väl investerade pengar, anser näringslivschefen i Borås Anders Glemfelt.

– Ja, det tycker jag. Man kan ju nå ut på olika sätt, vi nådde ut i Almedalen för 100 000, man kan också sätta in en annons i en tidning men du får inte så mycket annons för de pengarna.

Det har riktats kritik mot offentlighetens deltagande i Almedalen, att det är slöseri med skattepengar eftersom det är svårt att nå ut i den hårda konkurrensen. Erik Lakomaa, ekonomie doktor och associerad forskare vid Institutionen för Marknadsföring och Strategi vid Handelshögskolan i Stockholm, har debatterat ämnet och skriver i en artikel att: "Vill man nå ut med ett budskap väljer man lämpligen ett tillfälle där konkurrensen är så liten som möjligt". Förra året var det omkring 1 500 olika seminarier under Almedalsveckan, i år beräknas 2 000.

– I detta fallet ville vi ha ett riksgenomslag på olika sätt, eller i alla fall ett regiongenomslag. Och vi når inte de mediapersonerna som finns där, om vi inte gör en stor grej, säger Anders Glemfelt.

Blev det något i riksmedia om detta?

– Det blev det inte, men det har blivit en del i facktidskrift på olika sätt.

Enligt den utvärdering som kommunen själva gjort av sin satsning i Almedalen, och som P4 Sjuhärad tagit del av, blev mediabevakningen mest lokal: en artikel i Borås Tidning och inslag här i P4 Sjuhärad. På plats drog evenemanget cirka 50 besökare under de två dagar man var där. Kommunen fick också en inbjudan till Möbelriksdagen.

– Det klart vi hade önskat att det skrivits i Dagens Nyheter eller något liknande, men det kan man inte förutse eller påverka. Utan vi måste finnas med, där de här nätverken finns, och berätta om det här och så får vi hoppas att det får det genomslag som vi önskar och förtjänar, tycker jag, säger Anders Glemfelt.

Fakta/Borås i Almedalen:

Förutom lanseringen av Textile and fashion center deltog kommunalrådet Tom Andersson (MP) i Almedalen förra året. Även Gunnar Peters, vd för Borås Energi och miljö deltog i Almedalen på kommunens bekostnad.

Totalnotan för Borås deltagande förra året blev 121 373 kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".